About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, December 22, 2016

Misi Penyucian Jiwa Ke Tarim, Yaman Episod 3 - Budi Pekerti




Saya sangat respect ilmuwan yang down to earth, rendah diri dan baik budi pekerti. Hari ini sempat dengar ceramah oleh Habib Umar mengupas kitab Ihya Ulumuddin. Dalam Bahasa Arab, so saya cuma tengok mimik mukanya sahaja sebab tak brapa nak dapat tangkap semua perkataan yang diucapnya.

Pelajar-pelajar mengagihkan air kosong dingin

Semua yang mendengar ceramah akan dapat menikmati air kosong ini

Air yang dikongsi bersama

Apa yang menarik ialah, semasa ceramah berlangsung, ada orang akan bawa air kosong dalan kole dan diberikan kepada semua yang hadir. Air minum bukan sahaja disediakan untuk penceramah, tetapi untuk semua. Part ini saya amazed, well this is what is kindness all about. Minum sikit pun dah hilang dahaga. Inilah rasanya barokah.

Sejuk tekak bila minum

Habib Umar selaku tuan rumah merangkap pengasas Dar Al Mustofa, sediakan air untuk hadirin yang hadir ceramahnya. Budi pekerti yang sangat tinggi dan saya kagumi. Hampir setiap hari ada sambutan Mawlid. Semua jemaah yang hadir dapat air kopi halia. Rasanya memang terbaik. Teringat seorang kawan rapat yang suka dengan teh halia kaw punya. 

Air kopi teh halia untuk semua

Kopi halia yang kaw!

Hari ini yang dipelajari ialah melayan tetamu. Dikisahkan, Habib Umar pernah berkata sewaktu daurah (belajar kitab short course biasanya 40 hari), 
"Anda semua yang hadir hari ini adalah tetamu saya. Saya sepatutnya basuhkan baju kamu semua, sediakan makanan, tetapi saya memang tidak mampu untuk lakukannya. Oleh itu bagi mereka yang telah membantu para tetamu kita yang hadir, saya ingin ucapkan terima kasih sangat-sangat..." ~ Habib Umar bin Muhammad.
Sifat baik hati para ulama di sini saya rasa macam speechless. Tokoh yang dihormati, tapi sentiasa meletakkan diri sama taraf dengan orang lain. Muliakan lagi orang lain lagi-lagi apabila tahu mereka adalah tetamu. InsyaAllah kita pun doakan agar kita dapat jadi baik seperti ini. Muliakan tetamu dan orang yang datang lawat kita.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...