About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, December 21, 2016

Projek Baginda 2016

Pada 12 Disember 2016 iaitu hari Isnin bersamaan 12 Rabiulawwal 1438H yang lalu, saya bersama-sama rakan-rakan Kindness Malaysia telah menjayakan satu projek yang dinamakan "Projek Baginda".

Projek ini diadakan bagi meraikan ulangtahun kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. yang merupakan ikon sepanjang zaman Kindness Malaysia. Lokasi pilihan kami adalah di taman KLCC yang menjadi tumpuan pelancong seluruh dunia.

Setiap tahun Kindness Malaysia akan melakukan projek ini. Ini bukanlah pertama kali saya mengikuti program seperti ini. Pada tahun lepas, pihak Kindness memberi kismis percuma kepada orang ramai tetapi berbeza pada tahun ini, Honey Stick pula diberi secara percuma beserta kata-kata inspirasi kebaikan.

"The Best of people are those that bring the most benefit to the rest of mankind". Prophet Muhammad (pbuh).

Projek yang melibatkan 23 orang sukarelawan Kindness Malaysia ini dimulakan dengan sesi taklimat oleh Pengerusi Kindness Malaysia dan seterusnya sesi penerangan oleh Projek Koordinator tentang bagaimana menjalankan projek ini. 

Sesi penerangan oleh saudara Haziq

Pada mulanya, saya kurang bersemangat memikirkan kerja dan tugasan seharian yang cukup padat pada hari itu. Sempat juga saya turun padang untuk bersama-sama sukarelawan lain menjayakan projek ini. Bagaimana nak mengedar lebih 500 honey stick ini kepada orang ramai? Bagaimana penerimaan orang ramai? Pelbagai rasa timbul dalam benak fikiran.
  
Honey Stick diagihkan kepada para sukarelawan sebelum diagihkan kepada orang ramai

Pada jam 3.00 petang, saya dan rakan-rakan mula mengedarkan honey stick kepada orang ramai. Kami bergerak secara berkumpulan. Pelbagai reaksi yang kami terima. Ada yang menerima dengan hati terbuka, ada yang terkejut malah ada juga penolakan dari mereka.

Sukarelawan memberi honey stick dengan senyuman

Saya, pada ketika itu masih mengumpul untuk mengembalikan semangat, cuba untuk memberi honey stick kepada seorang adik comel tetapi apakan daya.. adik comel ini terus berjalan laju. Saya berasa sedikit kecewa, namun saya tidak berputus asa. 


Akhirnya, adik comel menerima honey stick percuma 

Alhamdulillah.. adik comel ini lama-kelamaan menerima honey stick ini. Lega rasanya. Saya kembali bersemangat untuk mengedarkan madu percuma yang seterusnya. 

Senyuman sukarelawan Kindness Malaysia  

Penerimaan mahupun penolakan dari orang ramai sebenarnya memberi banyak pengalaman berguna kepada saya dan rakan-rakan. Bukan senang nak menawan hati mereka walaupun barang yang diberi adalah percuma.

Antara penerima honey stick 


Reaksi ayah dan anak 

Alhamdulillah..syukur kepada Allah..sekitar jam 4.30 petang, 500 honey stick berjaya kami edarkan walaupun pelbagai dugaan yang ditempuhi. Cuaca panas terik pada petang itu tidak sedikit pun mematahkan semangat kami.

Terima kasih penaja yang menaja honey stick ini dan terima kasih pada semua yang menjayakan Projek Baginda 2016. 


Bersama para sukarelawan 

Selesai mengedar honey stick percuma ini, kami sempat bergambar kenangan bersama team Kindness Malaysia

Gambar kenangan bersama team Kindness Malaysia

Projek Baginda 2016 mendapat liputan di akhbar The Sun

Pemberian honey stick ini bukanlah bertujuan memberi secara percuma semata-mata atau hanya untuk merasa kemanisan salah satu makanan sunnah baginda, tetapi juga untuk penerima menghayati kata-kata inspirasi yang terselit bersama honey stick tersebut.

Selain mengingati hari ulangtahun kelahiran baginda, Projek Baginda hari ini juga dapat mengingatkan kita kepada sifat Nabi Muhammad S.A.W. yang suka membantu orang lain tidak mengira agama, bangsa dan kedudukan selain suka melakukan kebaikan. Ajaran dan sunnah-sunnah baginda juga wajar kita contohi bukan sahaja pada hari kelahiran baginda malah sepanjang hidup kita.

Semoga Projek Baginda ini memberi manfaat kepada semua dan akan diteruskan pada masa-masa akan datang. Jangan lupa selalu berselawat kepada baginda Nabi Muhammad S.A.W. 


Shahrizal Shawal
Sukarelawan
Kindness Malaysia



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...