About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, December 21, 2016

Misi Penyucian Jiwa Ke Tarim, Yaman Episod 2 - Nasihat Pertama



Nasihat yang pertama saya terima sebelum tiba di Tarim ialah sentiasalah bersangka baik pada orang. Mubin nasihatkan saya begitu. Rupanya nasihat ini datang dari salah seorang Wali yang masih hidup, dengan gelaran Ainul Tarim, atau Eyes of Tarim. Nama sebenar beliau ialah Habib Abdullah bin Syihab. Terlalu banyak karomah saya dengar tentang dirinya dan beliau antara Wali yang sangat terkenal di Tarim.

Bersama Habib Abdullah bin Syihab

Bersama Habib Hussein bin Umar al Haddad
Gambar di atas pula juga salah seorang Wali yang bernama Habib Hussein bin Umar al Haddad. Ini agak sukar untuk saya kawal impresi pertama terhadapnya. Kerana beliau rajin mengusik dan memanggil saya semasa lalu di hadapannya. Pada awalnya saya tidak tahu yang beliau juga seorang Wali. Saya anggukkan sahaja bila beliau berkata-kata. Ramai yang ingin mendampinginya. Rupanya seorang Wali. Saya mohon ambil gambar dengannya dan beliau rajin bermesra bercakap dalam bahasa Melayu.

Alhamdulillah hari ini berkesempatan untuk berjumpa dengan 2 orang Wali Allah, saya hanya mampu mohon doa dan nasihat daripada mereka. Bila berpeluang untuk berjumpa dengan insan sebegini, rasa seperti tidak percaya yang masih ada lagi manusia yang hidup matinya hanya untukNya. Tiada langsung cinta pada dunia, tempat tinggal pun sekadar cukup. Pakaian pun biasa sahaja. Duduk pun atas tikar biasa yang mungkin kurang selesa. Wajah sentiasa tersenyum dan sangat mudah untuk didekati.

Amalan yang perlu belajar ialah sentiasalah bersangka baik. Dalam English orang kata first impression. Biar buruk pakaiannya, atau xikut fesyen sekali pun, mungkin amalan beliau lebih tinggi. Si A mungkin nampak macam otak tak betul, tapi kita mungkin tak tahu yang dia seorang yang kuat ibadah. Elak dari bersangka buruk, lagi-lagi bila melalukan impresi yang pertama terhadap seseorang. Apa yang terdetik dalam fikiran itulah yang melambangkan apa yang ada dalam hati. Semoga hati kita semua sentiasa bersih dan tenang, amin.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...