About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, December 24, 2016

Misi Penyucian Jiwa Ke Tarim, Yaman Episod 5 - Tauladan Dari Auliya

Di Masjid Ba'alawi

Alhamdulillah, hari ini berkesempatan melawat masjid dan juga makam para auliya. Di sini saya berada di Masjid Ba'alawi. Menurut kata-kata para Wali, setiap hari Jumaat, Nabi Khidir akan datang solat di sini. Teringin juga saya nak tunggu untuk solat Asar di sini, mana tau ada sekelumit peratusan untuk berjumpa dengan Nabi Khidir.

tempat ambil wudhu, boleh mandi juga di sini

setiap masjid akan mempunyai tempat untuk minum air

Masjid di sini hampir semuanya diperbuat daripada tanah dan ada yang hampir 1000 tahun. Dan semua ada tempat waqaf air dimana air boleh diminum dengan percuma. Ada juga ruang untuk ulama beruzlah, dimana ruang itu agak kecil dan hanya boleh muat seorang sahaja.

Hari ini saya pelajari satu kata-kata yang punya kebenarannya. Jika kita bertemu dengan pemimpin atau orang berjawatan tinggi, kita akan jaga pakaian dan tutur kata tetapi jika kita bertemu dengan para auliya dan ulama, kita haruslah menjaga hati kita.

salah satu tempat contoh para auliya beruzlah

di Masjid Muhdar yang mempunyai menara yang diperbuat daripada tanah yang tertinggi di dunia

Kami juga ke Inad untuk ziarah rumah dan makam Sheikh Abu Bakar Salim. Wali Allah ini mempunyai pelbagai kisah yang menarik. Saya nak tahu tentang amalannya, kerana itu yang membuatkan beliau istimewa. Salah satu amalan yang dilakukannya ialah beliau bersama pembantunya akan membuat roti sebanyak 700-1000 keping untuk diagihkan kepada orang ramai terutama yang miskin. Pengagihan roti ini dilakukan setiap hari! Saya melihat sendiri tempat uli dan bakar roti itu, dan terbayang bagaimana dia mempunyai kudrat untuk menghasilkan 1000 roti setiap hari dan apa yang mendorongnya untuk melakukan amal itu secara berterusan.

Di rumah Sheikh Abu Bakar Salim

Tempat buat roti di rumah Sheikh Abu Bakar Salim
 Mubin beritahu saya, amalan yang paling mudah dan kebanyakan para wali buat ialah beri makan kepada orang ramai lagi-lagi yang kurang berkemampuan. Kalau kita, sekali sekala bolehlah, nak maintain hari-hari itu yang agak mencabar. 

Disebabkan keikhlasan para wali dalam melakukan kerja-kerja amal, ditambahkan lagi dengan mujahadah (push diri sendiri habis-habisan) dalam melakukan ibadah, maqam mereka dinaikkan dan datangnya pelbagai karomah. Kalau nak bandingkan ibadah yang dilakukan, agak mustahil untuk kita buat. Sheikh Abu Bakar Salim ini berjaya mengekalkan wudhu solat Isyak sehingga solat Subuh selama 40 tahun. Maknanya bila beliau nak lakukan tahajid qiam semua, wudhu yang sama digunakan dari Isya hingga Subuh dan berjaya dilakukan selama 40 tahun. Itu mujahadah yang dilakukan olehnya.

Di dalam rumah Sheikh Abu Bakar Salim
Kita pula macam mana? Kerja amal charity pun tak banyak, takut ada sulam rasa nak glamour saja, astaghfirullah. Amal ibadah pun nak solat jemaah pun dapat time solat Jumaat saja. Semoga Allah beri kekuatan kita untuk lakukan kerja amal biar pun sedikit, tetapi berterusan. Begitu juga dengan amal ibadah kita, insyaAllah.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...