About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, December 22, 2016

Misi Penyucian Jiwa Ke Tarim, Yaman Episod 4 - Akhlak



Inilah yang dicari selama ini. Manusia yang kaya dengan adab. Bukan seorang, tetapi hampir semua orang yang saya ketemu. Tutur bicara sangat lembut, senyuman tidak pernah lekang, dan senyuman ini genuine. Senyuman yang datangnya dari hati sanubari. Dan bukannya senyuman sekadar untuk pr seperti yang biasa dilihat di tempat lain.

Makan santai atas tikar atau karpet
Pelajar yang belajar di sini ada dari Yaman sendiri, dari Malaysia, Indonesia, US, Eropah dan dari negara Arab. Semua senyuman ikhlas. Pagi ini semasa sarapan di warung, saya cuba curi-curi dengar perbualan mereka. "They have very beautiful akhlak..." kata seorang pelajar, muka seperti melayu tapi English cair slang Amerika sambil sulam Bahasa Arab. Itu yang dibualnya, memuji akhlak orang lain yang lebih baik. 

Salah sebuah kedai makan yang berhadapan dengan Dar Al Mustofa

Roti dan kacang untuk sarapan

Tengahari nasi dengan ayam golek dan ayam kicap
Jarang sekali saya dengar orang berbual begini. Sangat positif, pelajari semuanya yang baik-baik sahaja. Tiada pun pasal mengata orang, mahupun umpatan atau perihal kebendaan seperti yang biasa dilihat di wall Facebook.

Saya rasa inilah akhlak yang diterapkan oleh para ulama di sini. Mereka menjadi contoh dan akhlak mereka menyerap dalam pelajar-pelajar serta masyarakat sekeliling. Sememangnya mencontohi akhlak Rasulullah SAW.

aktiviti waktu petang bermain bola sepak
Buat Projek Sugi di Tarim

Mubin meletakkan sugi di tempat rawak untuk diketemui oleh pelajar-pelajar Dar Al Mustafa

InsyaAllah Malaysia pun boleh capai tahap begini satu hari nanti. Ramai pelajar Malaysia yang belajar di sini, dan akan pulang jadi contoh kepada rakyat Malaysia. Kindness Malaysia pun kena kerja lebih keras macam ni. Jika Tarim boleh, Kuala Lumpur pun pasti boleh, insyaAllah.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...