About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, December 25, 2016

Misi Penyucian Jiwa Ke Tarim, Yaman Episod 7 - Tawadhu dan Rendah Diri



Para auliya dan ulama di sini tidak pernah gagal untuk buatkan saya rasa kagum. Saya terfikir apalah amalan yang dilakukan oleh mereka sehingga mereka boleh capai ke tahap ini. Biasanya kita lihat, bila seseorang itu mempunyai kedudukan atau ilmu yang tinggi, sudah pasti sukar didekati sebab mereka adalah the special one.

Di sini, ada masa mereka akan salam keretapi biasanya dilakukan selepas selesai solat. Semua makmum akan bersalaman antara satu sama lain. Dan bila kita bersalaman dengan auliya dan ulama, kita akan tunduk dan cium tangannya. Tapi adakala berlaku juga bila kita cium tangannya, beliau yakni para auliya mahupun ulama akan cium tangan kita balik. Ya, mereka cium tangan kita. Kita yang kurang ilmu, kasyaf mahupun karomah pun takda, mereka boleh pula letakkan taraf mereka sama dengan orang-orang yang biasa macam kita. Inilah ketinggian budi pekerti yang jarang malah saya tak pernah lihat. Ego kerana ilmu dan maqam yang tinggi seolah-olah langsung tiada.

Salam keretapi selepas solat

Setiap kali selepas solat berpeluang untuk bersalaman dengan Habib Umar
Norma kehidupan, bila ilmu tinggi, ego itu akan naik sekali walaupun tanpa sedar. Ego itu seperti mahu layanan istimewa, mahu dihormati dan lain-lain. Tapi beza di sini. Ego itu tidak bawa erti apa-apa. Setiap perbuatan yang dilakukan oleh para auliya dan ulama di sini meresap masuk dengan mudah dalam masyarakat kerana mereka menjadi contoh yang baik buat semua.

Semoga kelak nanti bila kita dah berduit, berjawatan tinggi malah berilmu, ego kita tetap di bawah, sedar diri yang kita ini hanyalah sekadar hamba padaNya, amin.

Al-Quran diwaqafkan untuk ibu bapa, keluarga dan rakan-rakan

Al Quran untuk diwaqafkan
Tinggal sehari sahaja lagi. Alhamdulillah banyak tempat dapat ziarah, tapi nak cari souvinor tak banyak pilihan. Mubin bagi satu idea yang sangat baik. Saya belikan sebuah Quran, wakafkan di Masjid Darul Mustafa dan diniatkan untuk ibu bapa saya, isteri, keluarga, rakan-rakan Kindness Malaysia, Madrasah Hashimiah, kawan-kawan serta semua yang biasa membantu secara langsung dan tidak langsung. Dengan cara ini insyaAllah semua akan dapat manfaat dariNya, amin.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...