About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Tuesday, October 15, 2013

Ibadah Qurban dan Aqiqah Bersama Madrasah Hashimiah


Alhamdulillah, hari ini berkesempatan menyambut Aidiladha bersama adik-adik Madrasah Hashimiah di Selayang. Maklumlah cuti hanya sehari dan terpaksa bercuti di Kuala Lumpur. Selesai solat raya, saya terus ke Selayang untuk lihat apa yang boleh dibantu di sana. Kelihatan di sekitar Pasar Borong Selayang terdapat lebih 10 lokasi penyembelihan qurban.

daging qurban siap untuk diagihkan

anak Malaysia
 Setibanya di Madrasah Hashimiah, sudah kelihatan ramai yang melapah. Tahun ini alhamdulillah, dua ekor lembu dan seekor kambing ditumbangkan. Lembu kali ini saiznya agak besar, dan beratnya hampir setengah tan (hampir 500kg). Menjelang tengahari, seluruh komuniti pelarian Myanmar Muslim dan Rohingya dihidangkan makanan tengahari dan setiap yang datang diberi sebungkus daging. Ustaz Hashim yang juga pengetua Madrasah Hashimiah ini amat mementingkan kualiti lembu atau kambing yang dipilih. Katanya ibadah qurban mahupun aqiqah ini adalah amanah yang diberikan kepadanya. Saya sangat mengenalinya dan jenis lembu dan kambing pasti memuaskan. Lembu yang besar dan sihat dapat dapat menghasilkan daging yang banyak dan lebih ramai dapat menerima daging qurban yang segar.

bergaya dengan baju raya

pulang gembira dengan daging qurban
Bagi yang mempunyai hajat untuk melakukan aqiqah untuk diri sendiri atau untuk anak-anak, boleh lakukannya dengan Madrasah Hashimiah. Kos untuk seekor kambing ialah antara RM1000 hingga RM1200 termasuk penyembelihan dan memasak. Daging ini pula akan dinikmati oleh anak-anak Madrasah Hashimiah yang juga terdiri daripada anak-anak yatim dan miskin pelarian Rohingya dan Myanmar Muslim. Untuk yang berminat, boleh hubungi saya terus di 0123377195.

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas Kindness.my
www.facebook.com/kindness.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...