About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, April 11, 2010

Perangkaan Program Di SMK Jelai Felda menggunakan Comunity Building Process Aproach



Jumaat lepas saya telah ke SMK Jelai Felda yang juga sekolah angkat kepada Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia untuk merangka program Imarah Masjid Melalui ICT (IMMICT)dengan menggunakan pendekatan Community Building Process (CBP) yang telah saya pelajari dalam latihan bersama UNHCR. Program IMMICT ini akan dipantau oleh pihak SMK Jelai Felda yang terdiri daripada sekumpulan pelajar yang mahir dalam blogging dan ICT bersama guru-guru mereka. Sebuah blog atau portal akan dibina oleh pelajar-pelajar ini untuk setiap masjid yang terdapat di Felda Jelai. Sebanyak 4 buah masjid dipilih dan akan dikendalikan sepenuhnya oleh pelajar-pelajar ini. Portal untuk setiap masjid ini akan dilancarkan pada bulan Jun dimana program ini akan disaksikan sendiri oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri kita.

Selain daripada program IMMICT ini, pihak pengetua SMK Jelai Felda, Cikgu Omar Ahmad bersetuju untuk bekerjasama membantu golongan pelarian melalui program pendidikan yang akan dirangka tak lama lagi dengan kerjasama dari pihak UNHCR. Seperti yang diketahui, anak-anak pelarian ini tidak berpeluang untuk mendapat pendidikan formal, namun dengan kerjasama dengan pihak sekolah, peluang guru-guru dari sekolah komuniti pelarian yang majoritinya di KL dan Selangor dapat bertukar pendapat bersama guru-guru di SMK Jelai disamping melaksanakan program exchange student dimana anak-anak pelarian ini akan berpeluang untuk menimba pengalaman belajar di sekolah formal.

bergambar bersama guru dan pelajar SMK Jelai Felda

perbincangan bersama pengetua SMK Jelai Felda, Cikgu Omar Ahmad

sesi perangkaan menggunakan community building process

brainstorm antara salah satu process CBP


Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...