About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, April 16, 2010

Kelas Bahasa Melayu untuk Komuniti Pelarian (Dewasa)


Kelas Bahasa Melayu untuk pelarian Rohingya dan Myanmar Muslim di Selayang telah berjalan selama tiga minggu. Program ini merupakan antara program kerjasama antara Muslim Aid dan UNHCR untuk membantu komuniti pelarian ini menguasai Bahasa Melayu. Cikgu Jalil, yang mengajar merupakan penterjemah bahasa di mahkamah persekutuan dibantu oleh dua orang sukarelawan yang juga pelajar praktikal di Muslim Aid, Muhardi dan Ismail.

kelas Bahasa Melayu untuk komuniti dewasa

Ismail tekun mengajar Ustaz Shahid

Ustazah dan guru perempuan juga menjadi pelajar

Untuk perancangan jangka masa panjang, apabila pelajar-pelajar ini sudah dapat mengesuai Bahasa Melayu, mereka berpeluang untuk melakukan kerja sambilan seperti mengajar mengaji al-Quran dan tajwid. Proses untuk mendapatkan tauliah dari pejabat Mufti Kuala Lumpur juga sedang diuruskan oleh pihak Muslim Aid. Dengan peluang ini, mereka berpeluang untuk mendapat sumber pendapatan yang insyaAllah dapat meningkatkan taraf hidup mereka.

Oleh yang demikian, pada yang ingin belajar mengaji al-Quran atau tajwid, bolehlah datang ke Madrasah Hashimiah di Selayang dengan sumbangan yang berpatutan.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...