About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, December 31, 2010

Ziarah Ke Perkampungan Orang Asli Kerambit dan Pos Betau Kuala Lipis


Lokasi: Kerambit dan Pos Betau, Kuala Lipis
Tarikh: 29hb Disember 2010


Alhamdulillah team sukarelawan Muslim Aid ke kampung orang asli bersama pengurusan Asrama Darul Falah (ASDAF) di Kerambit dan Pos Betau, Kuala Lipis Pahang. Ziarah kali ini merupakan antara proses assessment bagi mempelajari dan mengenali cara hidup orang asli. Kami bertemu dengan beberapa buah keluarga dimana seorang anak orang asli dari kampung Kerambit ini akan mendapat peluang untuk belajar di ASDAF. Info-info ini akan membantu kami merancang pendekatan sebaiknya bagi membantu anak-anak orang asli di ASDAF.

Pendidikan anak-anak orang asli ini masih ditakuk yang lama. Kebanyakannya hanya mempunyai pendidikan sehingga darjah enam. Kesedaran tentang kepentingan ibu bapa mereka ini merupakan antara salah satu sebab anak-anak ini tidak bersekolah. Mereka selesa dengan kehidupan mereka sekarang, dengan bercucuk tanam dan memburu. Namun begitu, pendidikan asas harus diterapkan untuk mereka sekurang-kurangnya tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

anak-anak orang asli di Gerambit

anak orang asli yang mempunyai keunikan tersendiri

Pada sebelah tengahari kami ke Pos Betau untuk melawat keluarga Faliada yang juga mendapat pendidikan di ASDAF. Perjalanan kami ke sana adalah untuk menyampaikan sumbangan batu nisan kepada arwah kakak kepada Faliada yang telah meninggal dunia pada bulan May yang lepas. Bapa Faliada, en Faik tidak berkemampuan untuk membeli batu nisan bagi anaknya yang telah meninggal dunia akibat serangan virus yang menyebabkan kegagalan organ-organ utama. Alhamdulillah, ada seorang dermawan yang telah menyumbang batu nisan tersebut untuk keluarga en Faik.

sukarelawan Muslim Aid, bro Yusuf bersama keluarga en Faik

batu nisan yang telah disedekahkan kepada keluarga en Faik

perjalanan ke tapak perkuburan arwah Jamilah, kakak kepada adik Faliada


perlu merentasi sungai sebelum tiba di tapak perkuburan

menanamkan batu nisan di kubur arwah Jamilah

Kami pulang ke Kuala Lumpur pada hari yang sama dengan seribu satu harapan bagi membantu anak-anak ASDAF ini. Keesokan harinya, kami akan ke Sg Siput untuk tujuan yang sama, iaitu pendidikan anak orang asli.

Hari kedua di sini

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...