About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, December 31, 2010

Ziarah Bekas Pelajar ASDAF di Sg Siput, Perak


Lokasi: Kampung Lasah, Sg Siput, Perak
Tarikh: 30 Disember 2010

Alhamdulillah selepas selesai ziarah kampung orang asli di Pahang, kami ke Sg Siput Perak keesokan harinya. Perjalanan dari Kuala Lumpur mengambil masa 3 jam dan kami tiba di sana jam 4 petang. Perjalanan menggunakan GPS agak memudahkan kami sampai ke destinasi. Syukur kerana GPS pun ditaja oleh salah seorang dermawan Muslim Aid yang amat rapat dengan saya.

bro Yusuf bersama adik Zamri

Tujuan ziarah kali ini ialah untuk bertemu dengan adik Zamri yang juga bekas pelajar ASDAF yang terpaksa dihantar pulang ke kampungnya atas faktor-faktor disiplin. Semasa di ASDAF, saya dan adik Zamri agak rapat, namun begitu adik Zamri mempunyai sedikit masalah untuk menyesuaikan dirinya di bandar Kuala Lumpur. Cultural shock adalah istilah yang saya rasa sesuai digunakan tentang apa yang berlaku pada Zamri. Adik Zamri kerap ponteng sekolah dan kurang serasi dengan pengurusan ASDAF menyebabkan dia menjadi rebelious. Oleh kerana masalah disiplin ini, beliau dihantar pulang ke kampung.

Saya sempat berbual dengan ibu adik Zamri. Zamri merupakan anak bongsu dan mempunyai dua orang kakak. Kakak keduanya sudah berkahwin manakala kakak sulungnya bekerja di kilang. Bapa Zamri sudah meninggal dunia kerana sakit tua sepuluh tahun yang lalu. Ibu Zamri tidak mendapat sebarang bantuan dari pihak JKM atau pusat zakat walaupun sudah berkali-kali memohon bantuan. Saya pun kurang pasti mengapa tidak diberikan bantuan. Untuk menyara hidup sekeluarga, ibu Zamri akan melakukan kerja-kerja sampingan seperti menoreh getah dan bekerja di kebun orang.

Ibu Zamri agak sedih apabila Zamri dihantar pulang. Harapannya disandarkan kepada adik Zamri untuk membela nasib keluarga dari kepompong kemiskinan. Ibu Zamri merasakan lebih baik bagi Zamri untuk belajar di ASDAF kerana pakaian, makanan dan buku-buku semua ditanggung percuma. Kini di kampung, ibu Zamri menghadapi kesukaran untuk mendapat barang-barang asas untuk ke sekolah kerana masalah kewangan yang dihadapinya.

Saya agak kesal, kerana adik Zamri masih belum boleh meneruskan persekolahannya di tingkatan empat kerana surat pindah sekolah masih belum diterimanya lagi. Ibunya risau sekiranya Zamri bersekolah di kampung, beliau akan lebih terdedah dengan masalah sosial di kampung seperti masalah dadah dan gam.

Saya amat berharap agar adik Zamri dapat peluang ke Kuala Lumpur dan belajar di sini. InsyaAllah saya akan cuba usahakan agar beliau dapat teruskan pelajarannya. Adik Zamri yang dahulunya antara pelajar terbaik bagi UPSR di ASDAF dan semasa di tingkatan tiga, beliau mendapat tempat pertama di dalam kelas di SMK Bangsar. Dengan dua tahun yang masih ada ini sebelum peperiksaan SPM, peluang tetap ada bagi adik Zamri untuk mengubah nasib keluarganya. InsyaAllah dalam bulan satu tahun hadapan, saya merancang untuk melawatnya sekali lagi dengan berbekalkan buku-buku dan alat tulis. Pada yang ingin turut serta atau ingin menyumbang, boleh hubungi saya terus di 0123377195.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Kasihanilah mereka yang berada di bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang tinggal di langit”.

Riwayat at-Tabrani


Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).”

Riwayat Bukhari
Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...