About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Tuesday, January 18, 2011

Miskin Bandar


Kerap sekali apabila saya mendengar perkataan miskin bandar atau lebih dikenali sebagai 'urban poor'. Tiada definisi jelas tentang apa itu urban poor, namun terdapat beberapa pendapat yang dapat dihuraikan tentang miskin bandar ini. Ada yang mengatakan pendapatan bawah RM1,500 ke bawah adalah miskin bandar. Malahan ada yang mengatakan RM3,000 ke bawah bagi tinggal di Kuala Lumpur adalah miskin bandar. Ada pendapat mengatakan apabila seseorang itu mempunyai harta/wang tetapi tidak mencukupi adalah fakir. Manakala apabila seseorang itu tidak mempunyai harta dan pendapatan, maka individu tersebut adalah miskin (definisi Sheikh An-Nabhani)

bersama anak 'miskin bandar'

Baru-baru ini saya sempat melawat kawasan yang seperti setinggan di Segambut yang kebanyakannya dihuni oleh warga 'miskin bandar'. Penghuni di situ dikatakan hampir 500 orang dan terletak hanya beberapa minit dari Jalan Duta. Keadaan yang sesak dan tidak selesa ini semestinya tidak akan menjadi pilihan untuk orang ramai menetap. Namun begitu, terdapat juga keluarga-keluarga yang tiada pilihan dan terpaksa menetap di situ. Saya perasan di situ kebanyakannya warga asing terutama saudara kita dari Indonesia.

Sememangnya kos hidup di Kuala Lumpur meningkat, namun tidak sejajar dengan peningkatan pendapatan. Mungkin pada 10 tahun lepas, gaji permulaan bagi seeorang 'fresh grad' adalah RM2,000. Namun selepas 10 tahun kemudian, gaji permulaan bagi 'fresh grad' masih di RM2,000. Harga barang-barang meningkat lebih 100% jika dibandingkan dengan 10 tahun yang lepas. Keadaan sebegini akan menyebabkan lebih ramai yang akan bergelar miskin bandar, atas faktor-faktor tidak dapat memenuhi keperluan asas seperti makanan seharian dan tempat tinggal.

Namun begitu, seharusnya kita bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepada kita sekarang. Seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran, Allah berfirman

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...

al-Baqarah ayat 286
Semoga kita mendapat keberkatan dariNya.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...