About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, January 13, 2011

Lawatan Mr Mehboob, Ahli Lembaga Pengarah Muslim Aid UK di pejabat Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia


Tarikh: 12-14 Januari 2011
Lokasi: Pejabat Muslim Aid, Klang (Rohingya), Selayang (Myanmar Muslim), Segambut (urban poor) dan ASDAF

Mr Mehboob dari Muslim Aid UK telah membuat kunjungan ke pejabat Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia (Muslim Aid) pada minggu lepas. Saya telah dipertanggungjawab untuk menerangkan program-program yang dijalankan di sini. Bermula dari hari pertama lagi di pejabat Muslim Aid, kami telah membawa Mr Mehboob ke Kelang untuk melihat program kelas komputer dan bahasa Inggeris untuk pelarian Rohingya.

Mr Mehboob menyampaikan pendapatnya


hidangan nasi beriani dari masyarakat Rohingya Klang

masyarakat pelarian Rohingya Klang

Di hari kedua pula, Mr Mehboob dibawa ke Madrasah Hashimiah di mana pihak Muslim Aid juga telah mengadakan kelas bahasa Malaysia dan kelas komputer untuk anak-anak yatim dan miskin dari komuniti pelarian Myanmar Muslim. Saya telah menerangkan tentang pentingnya program pendidikan untuk warga pelarian kerana pelarian di Malaysia tidak diiktiraf oleh kerajaan dan mereka sentiasa terdedah kepada eksploitasi.

sesi bergambar bersama anak-anak pelarian Myanmar Muslim di Madrasah Hashimiah

pemberian bantuan makanan kepada keluarga miskin bandar di Segambut

keluarga miskin bandar

Di hari ketiga kami ke Segambut untuk menyampaikan bantuan 'food aid' kepada golongan 'urban poor' atau miskin bandar dengan kerjasama Masjid Wilayah. Dan sebelah petangnya ke ASDAF untuk melihat program pendidikan yang dijalankan di sana serta program Kitchen Garden. Mr Mehboob dilihat berpuas hati dengan program yang dijalankan di sini. Perancangan untuk masa akan datang ialah untuk memperluaskan lagi program-program kebajikan akan fokus lebih kepada pendidikan, kesihatan dan pembangunan modal insan.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...