About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, January 1, 2011

Berjuang Untuk Sihat

Belakang Berdiri: Halim yang ketiga dari kiri

Hari ini hari Sabtu, 1 Januari 2011. Saya banyak menghabiskan masa di rumah bersama keluarga. Handphone pun jarang berbunyi kerana kebanyakan orang ramai juga sedang bercuti. Saya ada terima satu sms dari rakan sekelas saya di UIA, Abdul Halim Mohd Zuki. Saya berbalas sms dengannya, dan pada sms terakhirnya, beliau meminta saya mendoakan agar dia dapat sihat untuk berjihad. Terkedu saya apabila membaca sms terakhirnya. Halim yang kini mengidap kanser stage 4 sudah mula merebak ke tulang belakangnya. Katanya, beliau tinggal lagi 2 kali kemo sahaja, dan kemudian dia hanya perlu berehat. Saya kurang pasti apa maksudnya, tapi saya harapkan yang terbaik baginya.

Kata-kata dari Halim ini memberi perangsang kepada saya. Saya teringat pada sebuah hadis yang mengatakan

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa sihat sebelum sakit. Masa senang sebelum datangnya masa susah. Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa mudamu sebelum datang masa tua dan masa hidup sebelum tiba masa mati."
(Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
Segala puji hanyalah bagi Allah SWT

Ziarah Halim dua tahun lepas

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...