About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, July 28, 2008

Pengalaman kali ke 2 ke Perkampungan Orang Asli


acara menyumpit

Tarikh: 25-27 Julai 2008
Lokasi: Kampung Nyentil, Sg Koyan, Pahang
Peserta: 30 orang

Hujung minggu lepas, team Muslim Aid Asia bersama ASDAF, Perkim dan beberapa NGO tempatan melawat perkampungan orang asli di Sg Koyan, Raub Pahang. Misi Muslim Aid Asia adalah kesinambungan dari lawatan sebelum ini pada 9-11 May 2008 dan susulan Program Glitters of Tomorrow. Misi Muslim Aid Asia kali ini lebih kepada sosio ekonomi dan taraf pendidikan dan kesihatan masyarakat orang asli.

ikan krai ditangkap di sungai

gotong royong masak untuk makan malam

Kampung Nyentil ini mempunyai penduduk lebih kurang 130 orang. Kesemuanya beragama Islam. Setiap NGO yang mengikuti trip kali ini mempunyai misi yang tersendiri, seperti Perkim dan IOA (Abim) untuk follow up dakwah kepada masyarakat orang2 asli. Team dari Yayasan Salam dan Global Peace Malaysia turut serta dalam ziarah ini.

daging qurban Muslim Aid Asia disumbangkan kepada yg memerlukan

gabungan beberapa team NGO

perjalanan 2 jam setengah menaiki bot untuk sampai ke Kampung Nyentil

sukarelawan Muslim Aid Asia bekerjasama offload barang2 dari bot

Kami dari Muslim Aid Asia telah diamanahkan untuk mengedarkan daging2 qurban dalam tin kepada masyarakat miskin orang asli ini, disamping mempelajari tentang 'life' dan 'nature' masyarakat orang asli.



bersama anak2 orang asli

vitamin C untuk semua!

InsyaAllah pada masa akan datang, Muslim Aid Asia akan membuka peluang kepada sukarelawan2 untuk turut serta dalam program bersama masyarakat orang asli ini.

-Muhammad bin Kamarulazizi-
Pengurus Dana dan Pemasaran
Muslim Aid Asia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...