About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, October 30, 2015

Projek Beli oleh Kindness Malaysia Versi 1




29 Oktober 2015 Kindness Malaysia telah membuat satu projek iaitu Projek Beli. Projek Beli adalah satu projek dimana kita akan beli semua hasil jualan yang dijual oleh makcik-makcik jual kerepek atau pakcik-pakcikyang menjual tisu. Tujuan projek ini adalah untuk menggembirakan makcik-makcik yang jual kerepek dan untuk melihat bagaimana reaksi mereka jika ada yang membeli semua barang jualan mereka. jadi saya Nur Iylia Makhtar serta pihak Kindness Malaysia telah menjalankan satu projek beli iaitu membeli kerepek. 


Pelajar Uitm Puncak Alam dan menjalani latihan industri di Kindness Malaysia

Alhamdulillah saya diberi satu peluang yang sangat berharga oleh Kindness Malaysia untuk buat satu projek yang dapat kita sebarkan kebaikan kepada orang ramai. Projek beli ini adalah untuk menujukkan bagaimana reaksi penjual jika kita beli semua jualan dia. Di samping itu juga, sedikit sebanyak kita dapat membantu mereka untuk mendapatkan hasil yang halal.

Kami berhasrat mencari seorang makcik yang menjual kerepek di sekitar Madrasah Hashimiah (Selayang) dan kami telah dengan makcik Jamilah yang sedang bernoaga di hadapan CIMB selayang.Kami terus pergi untuk membeli kerepek dengan makcik Jamilah dan bila kami mengatakan yang kami akan beli semua, dia sangat gembira dan berterima kasih.

Jumlah kerepek yang kami beli adalah sebanyak RM260

Makcik Jamilah sangat gembira dan melalui apa yang diceritakan oleh makcik Jamilah, biasanya dia akan pulang dari menjual kerepek pada pukul 10 malam. Tetapi pada hari ini, dia dapat pulang awal kerana barang jualan makcik Jamilah habis awal.

Makcik Jamilah dapat pulang awal


Setelah kami belanja makcik Jamilah makan tengahari, kami meminta diri untuk balik ke pejabat untuk meyambung kerja. Makcik Jamilah mendoakan kami semoga sentiasa dimurahkan rezeki dan sepanjang kami bersama makcik Jamilah dia tersenyum dan sangat gembira.

Kami salam dan peluk makcik Jamilah
Semoga dengan sedikit bantuan ini dapat membantu meringankan beban makcik Jamilah dan semoga jualan makcik Jamilah bertambah serta dimurahkan rezeki. Amin. Semoga Projek Beli ini dapat memberi inspirasi kepada masyarakat untuk membantu orang lain terutamanya yang susah. Jom kita sama-sama sebarkan kebaikan.


Video penuh Projek Beli oleh Kindness Malaysia

Iylia Makhtar
Pelajar Latihan Industri
Kindness Malaysia
www.facebook.com/kindness.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...