About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, November 19, 2010

Raya Haji Aidiladha di Rumah Titian Kaseh dan Asrama Darul Falah


Lokasi: Rumah Titian Kaseh (RTK) dan Asrama Darul Falah (ASDAF)
Tarikh: 17 November 2010

Hari raya Aidiladha tahun ini disambut di KL. Cuti raya hanya satu hari, dan saya membuat keputusan untuk beraya bersama penghuni RTK dan ASDAF. Selesai solat raya di surau pangsapuri, saya terus ke RTK yang terletak di Taman Tasik Titiwangsa, tidak jauh dari rumah saya. Empat ekor lembu qurban sudah sedia untuk diqurbankan di RTK hasil sumbangan orang ramai. Saya disambut oleh Kak Lin dan kebetulan beberapa orang penghuni RTK pergi ziarah kubur.

Tepat jam 10.40 pagi saya terus ke ASDAF dengan membawa sekali pisau untuk melapah lembu-lembu yang akan diqurbankan di sana. Enam ekor lembu ditumbangkan di sana. Ramai saudara baru yang datang membantu untuk melapah dan melakukan pengagihan. Daging-daging qurban ini diagihkan terus pada hari yang sama dan sebahagian daripadanya di masak dan dibuatkan sup.

di Rumah Titian Kaseh


proses melapah di ASDAF

anak-anak ASDAF menikmati daging qurban


Kebetulan pada hari yang sama, pihak Muslim Aid sedang melaksanakan penyembelihan qurban untuk peserta-peserta Qurban For Life di Brisbane Australia.

Muhammad bin Kamarulazizi

1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...