About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, November 19, 2010

Raya Aidiladha di Kampung Pantos



Lokasi: Kampung Pantos, Raub Pahang
Tarikh: 18 November 2010

Pada hari raya kedua saya bersama pihak pengurusan dan anak-anak ASDAF ke kampung orang asli, Kampung Pantos di Raub Pahang. Kali ini 22 ekor lembu akan dikorbankan di sana yang akan melibatkan 5 buah penduduk kampung di sekitar kampung Pantos. Wakil-wakil dari Kampung Pantos, Harong, Perangkap, Nyentil dan Pos Betau turut hadir memeriahkan aktiviti qurban ini. Beberapa orang wakil dari Kuala Lumpur juga turut hadir.

Penyembelihan dan proses melapah hanya mengambil masa 5 jam untuk selesai menyembelih dan melapah lembu-lembu qurban. Orang-orang asli di sini sudah mahir dalam melapah kerana biasanya dengan memburu di kancil dan rusa di hutan.


titi gantung ke Kampung Pantos


bersama anak-anak orang asli

sumbangan daging qurban for life kepada Tok Batin

tanah runtuh sebelum ke Kampung Pantos


Pada sebelah tengahari pula gotong-royong memasak daging qurban itu diadakan dan daging tersebut telah dibuat sup dan juga masak kunyit. Beras sebanyak 50kg telah dimasak untuk dijamukan kepada orang ramai. Program qurban di kampung orang asli ini selesai selepas Zohor jam 3 petang dan kami terus pulang ke Kuala Lumpur.

Muhammad bin Kamarulazizi

1 comments:

mst best dan meriah sambut raya kat pantos...insyaallah..kalau diizinkan Allah..nanti join masuk kg yea.. hehehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...