About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, May 10, 2010

Study Visit ke Rumah Zakat: Hari Pertama

Tarikh: 3 May 2010
Lokasi: Ibu Pejabat Rumah Zakat, Bandung Indonesia

Pertama kali saya menjejak kaki ke Indonesia dan destinasi saya yang pertama ialah Bandung, ibu pejabat kepada rakan NGO Muslim Aid iaitu Rumah Zakat. Saya bersama Amir, rakan setugas di Muslim Aid berpeluang untuk menimba pengalaman untuk belajar dengan Rumah Zakat tentang operasi, pembangunan program, pengumpulan dana dan promosi. Alhamdulillah kami tiba di Bandung pada 2 May 2010 dan telah disambut oleh wakil Rumah Zakat, Pak Diki.

Keesokan harinya, Sister Maelany dari bahagian International Philanthropist Rumah Zakat membawa kami ke ibu pejabat Rumah Zakat untuk berkongsi tentang latar belakang NGO masing-masing. Kami disambut dengan baik dan terus dibawa ke bilik mesyuarat. Pejabat Rumah Zakat nampak sederhana, tetapi layanan yang diberikan adalah first class! Presentation tentang latar belakang Rumah Zakat telah disampaikan oleh Dr. Pamungkas yang merupakan Chief Corporate Funding Officer yang bertanggungjawab dalam hal ehwal dana Rumah Zakat.

perbincangan di bilik mesyuarat Rumah Zakat

dari kiri, sister Maelany, Pak Diki, Pak Trieha, saya dan Amir

Rumah Zakat ini mempunyai misi dan visi yang jelas. Apa yang saya kagumi dengan Rumah Zakat ialah kebolehan pihak pengurusan menerapkan misi dan visi kepada semua staf Rumah Zakat. Setiap staf Rumah Zakat amat memahami objektif yang ingin dicapai untuk jangka masa pendek dan panjang.

Kini Rumah Zakat didalam proses 'rebranding' beralih dari Rumah Zakat Indonesia ke Rumah Zakat. Tema yang digunakan ialah Juara. Juara didalam segala bidang yang mereka rancang dan laksanakan. Penggunaan perkataan Juara ini merupakan salah satu cara untuk melakukan anjakan paradigma kepada penerima bantuan dan juga staf di Rumah Zakat. Nampak 'simple' tetapi sebuah cabaran yang agak besar dan pencapaiannya setakat ini, saya lihat agak berjaya. Akan saya kongsi lagi dalam posting yang akan datang tentang sistem Rumah Zakat yang amat teratur dan efisyen:)

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...