About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, May 10, 2010

Study Visit ke Rumah Zakat: Hari Kedua


Tarikh: 4 May 2010
Lokasi: Sekitar Bandung, Indonesia

Hari kedua kami ke Rumah Bersalin Gratis iaitu hospital bersalin percuma yang disediakan khas untuk golongan yang kurang berkemampuan bagi mendapatkan perkhidmatan bersalin secara percuma. Sumber pendapatan dari pengumpulan zakat di Indonesia disalurkan untuk kesihatan dan golongan-golongan asnaf ini diberi rawatan percuma untuk individu yang ingin bersalin. Perkhidmatan juga adalah seperti di hospital swasta, dimana bilik rawatannya lengkap dan hanya 2 pesakit untuk setiap bilik. 3 orang doktor akan bertugas secara shif dan seorang doktor pakar akan standby 24 jam. Klinik bergerak dan ambulan juga disediakan secara percuma.

di dalam ambulan Rumah Zakat

pusat komuniti Rumah Zakat

kelas menjahit untuk golongan ibu

Rumah Zakat Cake House untuk program mikro enterprise

Pada sebelah petangnya, kami melawat pusat pembangunan komuniti ataupun dikenali sebagai empowerment center dimana golongan ibu-ibu dapat belajar skil untuk menaikkan taraf hidup mereka. Mereka diberi latihan menjahit dan dibantu dari aspek pemasaran. Anak-anak pula diajar untuk menggunakan angklung untuk dimainkan muzik. Anak-anak ini berpeluang untuk membuat persembahan di majlis-majlis keramaian disamping mendapat pendapatan sampingan.

Selain daripada itu, mereka juga mendirikan cake house Rumah Zakat bagi memberi peluang kepada ibu-ibu tunggal dan dari keluarga serba kekurangan untuk belajar berbisnes. Pelbagai produk bakery disediakan lengkap dengan oven dan peralatan lain. Perkhidmatan delivery juga disediakan untuk melancarkan proses penjualan.

Sememangnya saya dapat lihat bagaimana Rumah Zakat, salah satu institusi zakat di Indonesia yang menyaringkan dana zakat dikumpul secara efektif.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...