About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, December 4, 2017

Laporan Tiga Hari Pertama Kindness Malaysia Berkunjung ke Malang, Indonesia



Asalamualaikum. 

Nak kongsi sedikit laporan dari saya pada rakan Kindness Malaysia.

Hari ke- 2 di Malang. Kehadiran kami di sambut oleh Yayasan Dana Sosial Al-Falah Malang di Masjid Jendral Ahmad Yani, Malang. Sememangnya kehadiran kami di alu- alukan dan di sambut dengan secara rasminya.

Pembukaan kata oleh pihak YDSF Malang di mulai dan di teruskan dengan pengenalan YDSF Malang dan sesi suai kenal antara YDSF Malang dengan  Kindness Malaysia.

Seterusnya kami di jemput melawat ke sesi pembelajaran anak-anak seawal 3 tahun di STID Ahmad Yani. Di mana mereka memperkenalkan sistem cepat menghafal Ayat ayat suci Al-Quran pada anak anak yang seawal 3 - 9 tahun.

 Dan di teruskan dengan gambar kenangan di Pejabat Yayasan Dana Sosial Al -Falah.

Aktiviti bersama dilakukan dengan YSDF


Sedikit ilmu dan pengetahuan untuk di kongsikan. 

Yayasan Dana Al-Falah Malang adalah sebuah NGO yang menguruskan dana dan menjadi Lembaga Amil Zakat di Masjid Jendral Ahmad Yani, Malang. Sememangnya Indonesia ini terlalu luas dan banyak kepulauannya. Kerana itu pihak kerajaan di sini dan orang setempat di sini memberi kepercayaan kepada NGO untuk mengawal dana dan zakat di setiap masjid.  

Kalau di Malaysia, Zakat kita diuruskan oleh badan kerajaan antaranya Lembaga Zakat Malaysia dan di setiap negeri dan daerahnya di kawal oleh Lembaga Zakat Malaysia. Malah ada NGO akan membantu Lembaga Zakat dan badan kerajaan untuk menjejaki asnaf dan orang yang layak menerima zakat.

Perbincangan kerjasama YDSF dan Kindness Malaysia
Antara yang di perbincangkan oleh YDSF Malang bersama Kindness Malaysia. 

1) Harapan YDSF Malang adalah untuk menjalin hubungan rapat NGO antara Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura. 

2) Insyallah untuk yang akan datangnya Kindness Malaysia akan mendapat kunjungan dari YDSF Malang ke Malaysia untuk  berkunjung di Pehabat Kindness Malaysia dan mengikuti  aktiviti Kindness Malaysia. ( Harap kawan kawan dah bersedia untuk ini)

3) antara yang dicadangkan YDSF Malang ialah akan ada pertukaran para sukarelawan antara Kindness Malaysia dan YDSF.

Amrail Danial bin Alias
Projek Koordinator
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...