About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, December 31, 2017

2017 Adalah Tahun Paling Mencabar Buat Diriku.



Hujung tahun 2016 pun saya baru selesai ziarah Tarim dan bersedia masuk ke 2017 dengan azam baru. Alhamdulillah, masa itu pun rezeki dapat guna kereta baru, dana untuk Madrasah Hashimiah pun cukup rezeki untuk tampung sehingga bulan puasa akan datang. 2017 saya rasakan tahun yang cukup baik dengan beberapa perancangan yang sudah dirancang rapi.

Rezeki juga melimpah ruah, saya dapat travel ke banyak tempat untuk belajar. Saya dikurniakan dengan pelbagai kemudahan, idea, kecerdasan untuk berfikir secara kreatif. Tahun 2017 saya terima anugerah World Kindness Hero, di Seoul. Kindness Malaysia kini di peringkat antarabangsa. Tahun 2017 juga saya ditahan dari misi kebaikan ke Myanmar, burn flight ticket semua, tetapi Allah buka peluang untuk ke Amerika Syarikat. Memang tidak dinafikan, Allah hadiahkan macam2 untuk saya.

Mula dari pertengahan tahun, saya mula kehilangan beberapa insan yang sangat beri kesan kepada saya. Yang sangat memberi impak kepada saya. Adakala kita rasa perancangan kita sempurna, tetapi sebenarnya Allah ada rancangan yang lebih baik. Tahun ini juga saya ambil keputusan untuk tinggalkan dunia korporat untuk bergerak sendiri. Jauh dalam diri saya rasakan jiwa saya penat. Manusia sememangnya biasa bergantung kepada manusia lain, tetapi sebaik2 pergantungan adalah kepadaNya sahaja.

Alhamdulillah, menjelang hujung tahun Allah aturkan untuk saya ke Nizamuddin, India. Kebetulan masa itu mesyuarat bagi jemaah Malaysia yang berlangsung dua tahun sekali akan berlaku di situ. Perancangan Allah cantik, saya dapat jumpa dan belajar dari ramai insan yang ternyata jiwa mereka tenang. Dari ziarah itu, saya ubah sedikit sebanyak rutin hidup saya. Cara fikir saya mula berubah.

Hingga ke hari ini, ada beberapa resolusi dan perubahan yang sudah saya lakukan. Untuk jadi manusia yang lebih baik. Bila orang tanya tentang azam, ya saya memang ada azam dan perancangan. Dan ada sebilangan kecil sahabat2 yang rapat sudah ketahui, perancangan itu besar. Bigger than life. Tapi apa pun yang akan membenarkannya hanyalah Dia.

Tahun 2018 ini, jika diizinkan dan diturunkan rezeki itu dariNya, maka akan bermula satu misi untuk mencapai impian yang besar. Suatu misi yang bakal mengubah banyak kehidupan. Yang pasti akan "disrupt" pelbagai aspek di Malaysia mahupun luar negara. Yang saya percaya mampu beri impak jangka masa panjang.

Namun begitu, jika impian itu tidak diizinkanNya, maka semestinya ada sesuatu yang lebih baik dariNya. Maka dengan itu kehidupan akan diteruskan seperti biasa. Rutin yang sama yang diperbaharui. Yang akhirnya semata2 mengharap keredhaanNya.

Syukur padaNya atas pengalaman yang diberikan. Semoga tahun 2018 ini esok lebih bermakna insyaAllah.

Selamat datang 2018...

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas Kindness Malaysia
Pengerusi Madrasah Hashimiah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...