About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, September 29, 2011

Ziarah Sumbangan Raya di SK Abang Aing, Sri Aman, Sarawak


Lokasi: Sekolah Kebangsaan Abang Aing, Sri Aman, Sarawak
Tarikh: 23 September 2011
Program: Sumbangan raya Fast 2 Feed

Alhamdulillah, Muslim Aid telah melebarkan sayapnya ke Borneo bermula di SK Abang Aing di Sri Aman, Sarawak. Program kali ini meraikan 50 orang pelajar keluarga miskin serta 5 buah keluarga di sekitar Sri Aman. Lawatan kali ini lebih kepada assessment untuk mengetahui keadaan di daerah Sri Aman dan program serta bantuan yang dapat dilaksanakan di sana.

Melalui info yang diterima, lebih separuh daripada murid-murid di SK Abang Aing menerima bantuan asas dan ini bermakna lebih separuh dari pelajar sekolah merupakan dari keluarga pendapatan rendah. Kebanyakan kawasan di Sarawak ini masih ada lagi yang tidak mempunyai kemudahan asas seperti air dan elektrik. Kebanyakan ibu bapa mereka bekerja kais pagi kais petang dimana setiap pendapatan yang diperoleh hanya dapat cukup untuk digunakan pada hari yang sama.

sumbangan duit raya

majlis raya di kelas murid-murid


sumbangan food aid untuk keluarga miskin

bersama sukarelawan dan guru SK Abang Aing

bersama murid kelas khas, SK Abang Aing


antara keluarga yang menerima bantuan

Faktor kemiskinan ini menyebabkan kesedaran terhadap kepentingan pendidikan juga amat kurang dan ramai juga murid-murid yang tidak hadir ke sekolah semata-mata untuk membantu ibu bapa mereka bekerja bercucuk tanam atau di ladang.

Pihak Muslim Aid mengucapkan terima kasih kepada Guru Besar SK Abang Aing, Cikgu Wan Ismail serta sukarelawan Muslim Aid ustazah Shuhada atas kerjasama yang diberikan bagi mendapatkan info di Sri Aman.

InsyaAllah program susulan akan dirancang bagi membantu masyarakat di Sri Aman meningkatkan taraf hidup mereka. Mind setting, pemikiran positif dan anjakan paradigma akan menjadi cabaran utama dalam perancangan program di sana. Kepada sukarelawan atau dermawan yang ingin menyumbang untuk program di Sarawak, boleh hubungi pejabat Muslim Aid untuk maklumat lanjut.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...