About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, September 8, 2011

Ziarah Raya di Pusat Jagaan Insan Istimewa


Lokasi: Pusat Jagaan Insan Istimewa
Tarikh: 6 September 2011

Baru-baru ini saya bersama rakan sepejabat di Muslim Aid berpeluang untuk ziarah sebuah 'rumah orang tua' yang diberi nama Pusat Jagaan Insan Istimewa. Pusat Jagaan ini terletak di Semenyih dan menempatkan 20 orang dari pelbagai latar belakang agama dan bangsa. Jarang sekali bagi saya untuk melawat atau melakukan aktiviti bagi rumah orang tua dan ini merupakan pengalaman baru yang saya rasakan memerlukan pendekatan yang berbeza berbanding dengan rumah anak yatim.

keadaan di rumah Pusat Jagaan Insan Istimewa

penghuni Insan Istimewa berkongsi cerita jenaka


ruang makan

Saya lihat untuk membantu warga tua ini lebih memerlukan kesabaran yang tinggi dan perlu lebih kreatif. Dari segi penerimaan dana juga, rumah orang tua ini kurang popular berbanding dengan rumah anak yatim. Secara asasnya, adakala kita rasa keliru mengapa anak-anak mereka sanggup menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua tersebut. Namun begitu, kita sebagai orang Islam patut bersyukur jumlah warga tua di rumah orang tua yang beragama Islam masih rendah berbanding dengan agama lain.

InsyaAllah pejabat Muslim Aid akan mula mendekati Pusat Jagaan Insan Istimewa ini dengan sambutan raya di sana sebagai permulaan peringkat 'assessment' bagi mendapatkan info dan keperluan yang diperlukan di sana. Tabung bagi warga tua akan dibuka dan bagi orang ramai yang berminat untuk menyalurkan sumbangan atau ingin menjadi sukarelawan, boleh hubungi pejabat Muslim Aid di 03-22881996. Setiap sumbangan akan diberi resit pengecualian cukai.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...