About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, September 12, 2011

Muslim Aid: Bantuan Makanan dan Perubatan di Teruskan di Somalia


Alhamdulillah, pada 3 September 2011, rangkaian Muslim Aid antarabangsa melalui pejabat Muslim Aid Somalia telah menyampaikan bantuan makanan kepada 1.400 keluarga di sekitar daerah Bay dan Jamame yang telah diisytiharkan sebagai zon kebuluran. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) telah menyatakan bahawa sehingga 750,000 orang boleh mati sebagai menjadi lebih teruk kemarau Somalia dalam bulan-bulan akan datang.

Pada 29 Ogos 2011, Muslim Aid mengagihkan bantuan makanan kepada 260 keluarga di dalam kawasan Baidoa. Muslim Aid dan juga menjalankan program pemakanan di pusat-pusat yang berpangkalan di Madinah dan Afgoye Juba, yang telah dilaporkan telah menerima jumlah yang tinggi dari kalangan wanita dan kanak-kanak yang memerlukan rawatan.

Jumlah IDP (mangsa kebuluran) di Mogadishu masih kekal tinggi dan pelarian baru tiba setiap hari dalam jumlah yang agak besar. Harga makanan terus meningkat pada kadar yang membimbangkan. Penyakit cirit-birit, malaria, anemia, kekurangan zat makanan dan kudis kekal adalah antara penyakit yang sirius menyerang mangsa kebuluran.

anak-anak kecil diperiksa tahap kesihatan

lawatan dari pasukan Mercy Malaysia

pengambilan bantuan makanan

Pada 28 Ogos 2011 pasukan Muslim Aid telah mengedarkan barangan makanan kepada lebih 1,600 keluarga di kawasan dilanda kebuluran seperti Garowe, Puntland, Tarbuunka dan Kem Wardhigley , Mogadishu, Hargeisa dan Somaliland. Pada hari yang sama, pasukan Mercy Malaysia juga telah melawat gudang tempat penyimpanan barang bantuan Muslim Aid.

Atas tajaan dari OIC, pasukan Muslim Aid telah mengedarkan barangan makanan kecemasan kepada 1400 keluarga, di rantau Jamame Daerah Juba. Barangan makanan juga telah diedarkan kepada 972 keluarga di Kismayo, dan 250 keluarga di Abudwaq.

Bantuan kecemasan untuk saudara kita di Somalia dan masih ramai memerlukan bantuan asas makanan dan ubat-ubatan. Kepada yang ingin menyalurkan sumbangan, boleh salurkan ke akaun CIMB di 1422-0000070-10-8 atas nama Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia. Setiap sumbangan akan diberi resit pengecualian cukai ( Rujukan LHDN 01/35/42/51/179-6.6487, tarikh kuatkuasa 15 Jan 2009).

Sila emailkan atau faks slip bank bersama butiran berikut untuk mendapatkan resit pengecualian cukai
Nama:
Alamat:
No tel:
Tarikh transaksi:
Masa transaksi:
Jumlah:
Sumbangan: Somalia Drought Appeal

Email ke mail@muslimaidasia.com atau faks di 03-22881966

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...