About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, June 9, 2010

Pelarian Palestin di Malaysia


Program: Bengkel Pelarian Non South East Asia
Lokasi: De Palma Hotel
Anjuran: Malaysian Social Research Institute (MSRI)
Date: 8 Jun 2010

Saya telah dijemput untuk menyertai bengkel pelarian anjuran MSRI untuk berbincang tentang permaslahan dan mengenal pasti kaedah atau cara yang efisyen untuk membantu saudara pelarian kita dari Timur Tengah seperti Palestin dan Iraq. Banyak NGO turut serta untuk memberi sokongan.

Seperti yang kita ketahui, kini dunia digemparkan dengan serangan tentera Israel ke atas kapal misi kemanusiaan Rachel Corrie yang membawa bantuan kemanusiaan kepada masyarakat di Gaza Palestin. Hal ini telah menimbulkan semarak untuk memperbanyakkan lagi bantuan kepada negara Palestin terutama sekali di Gaza. Sejak serangan tentera Israel keatas masyarakat Palestin, ramai warga Palestin telah menjadi pelarian nak berpindah ke kem-kem pelarian seperti di Lebanon, Jordan dan Mesir. Ada yang mengambil kesempatan untuk berpindah ke Iraq namun begitu Iraq pula telah dihimpit dengan penaklukan dari Amerika Syarikat.

Sedar atau tidak, kini terdapat ramai pelarian Palestin yang berada di Malaysia. Malaysia dijadikan salah satu lokasi 'heaven' bagi pelarian Palestin kerana Malaysia mempunyai majoriti penduduk Islam. Mereka datang ke Malaysia menggunakan on arrival visa dan berharapan untuk memulakan kehidupan baru di Malaysia.


pelarian dari Palestin yang berkongsi tentang kisah hidup mereka di Malaysia

Namun sangkaan mereka agak meleset, apabila menyedari Malaysia tidak mengiktiraf perkataan 'pelarian' atau lebih disebut sebagai 'refugees' dan disebabkan status ini, mereka tidak dibenarkan bekerja dan anak-anak mereka tidak dibenarkan untuk belajar di sekolah tempatan. Mereka terpaksa berhadapan dengan kemungkinan ditangkap oleh pihak imigresen mahupun Rela. Ini menyebabkan tekanan mental dan trauma kepada mereka atas kerisauan terhadap keselamatan diri dan keluarga. Keadaan mereka di Malaysia menjadikan mereka ini tidak dilindungi oleh undang-undang dan amat mudah dieksploitasi oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab.

Saya agak terkilan apabila mendengar kisah dari pelarian dari Palestin yang berada di Malaysia. Mereka sentiasa hidup dalam keadaan tertekan kerana risau keselamatan keluarga. Mereka terpaksa hidup berpindah-randah dan anak-anak mereka tidak mendapat pendidikan asas seperti masyarakat tempatan yang lain. Kita biasa melaungkan sokongan kita kepada rakyat Gaza, Palestin, lagi-lagi apabila berlakunya serangan oleh pihak Israel. Inilah masanya untuk kita sendiri membantu rakyat Palestin yang kini berada di Malaysia, tetapi terkontang-kanting untuk meneruskan kehidupan.

Kepada pembaca blog yang prihatin, anda boleh menyumbang melalui tabung pelarian Muslim Aid di akaun CIMB 1422-0000070-10-8 atas nama Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia. Sila nyatakan sekali bahawa sumbangan tersebut adalah untuk tabung bantuan pelarian berserta dengan nama penuh anda, nombor telefon dan alamat surat menyurat dan diemailkan kepada mail@muslimaidasia.com. Setiap sumbangan akan diberi pengecualian cukai (rujukan LHDN: 01/35/42/51/179-6.6487, tarikh kuatkuasa 15 Jan 2009) Atau hubungi pejabat Muslim Aid di 03-22881996 untuk informasi lanjut.

Muhammad bin Kamarulazizi

1 comments:

Check out our latest posting on Gaza. Regards from Sydney.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...