About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, December 13, 2008

Kitchen Garden di Rumah Upaya Daya dan Harapan Ar Rahman (RAUDHAH)


Alhamdulillah, sepanjang cuti seminggu di Pulau Pinang, saya berpeluang untuk bertemu dengan seorang aktivis yang amat dedikasi memperjuangkan pelbagai aspek seperti environtment, masalah gelaja sosial dan sebagainya. Beliau merupakan abang Nizam Masyhar, yang bergiat aktif dengan CAP (Consumer Association Penang), SAM (Sahabat Alam Malaysia) dan PUMPPP (Persatuan Ulama Malaysia cawangan Pulau Pinang).

RAUDHAH

masih di renovate

Abang Nizam Masyhar sempat berkongsi pengalamannya dengan saya, dalam pelbagai aspek yang berkaitan dengan NGO. Hari ini kami telah ke Rumah Upaya Daya dan Harapan Ar Rahman (RAUDHAH) yang terletak di Tasek Gelugor Pulau Pinang. Rumah ini bakal menempatkan anak-anak muda yang mengalami masalah sosial seperti keruntuhan rumah tangga, penyalahgunaan dadah, seks bebas, penggunaan arak, gam dan sebagainya.

Apa yang saya kagumi, ialah satu pasukan, yang mereka namakan sebagai Unit Gejala Sosial (tak pasti nama penuhnya) yang merangkumi enam hingga sepuluh orang yang akan turun padang untuk melihat sendiri dan membantu remaja dan belia yang bermasalah ini. Hasil dari pada aktiviti ini, maka tertubuhnya RAUDHAH yang akan menjadi tempat untuk remaja dan belia ini mendapatkan bimbingan dan kaunseling. InsyaAllah dalam sebulan atau dua bulan, RAUDHAH ini akan dibuka untuk operasi.


pejabat RAUDHAH

tapak untuk Kitchen Garden

Bagi Muslim Aid Asia pula, kami akan cuba sediakan modul dan pelan untuk melaksanakan Projek Kitchen Garden di Raudhah. Tanahnya yang agak besar ini amat sesuai dijadikan tapak untuk menanam sayur dan buah. Dengan Kitchen Garden ini, insyaAllah dapat dijadikan sebagai income sampingan untuk Raudhah disamping untuk pemakanan seharian.

bersama abang Nizam Mahsyar

Izzat yang turut bersama abang Nizam

-Muhammad bin Kamarulazizi-
Muslim Aid Asia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...