About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, January 8, 2020

Amalan dan Ujian yang Menimpa


Sudah beberapa bulan saya dalam proses untuk perbaiki diri supaya jadi baik, jadi lebih baik. Dan pelbagai ujian dan rintangan yang terpaksa saya hadapi. Terus terang tak mudah. Pada peringkat awal saya diijazahkan dengan amalan zikir, memang saya rasa sangat gembira. Siapa tidak gembira bila satu ilmu yang dapat diamalkan itu datang seorang guru ke seorang guru yang bersanad terus hingga ke Rasulullah SAW.

Saya mula amalkan perlahan-lahan, dan ketika itu saya sedar ujian mula datang dalam hidup saya. Ya saya mengaku saya ini bukanlah seorang yang sangat baik. Menjadi pengasas kepada Kindness Malaysia itu hanya sebuah platform untuk saya gandakan pahala kebaikan kepada lebih ramai orang. Biar ramai lakukan kebaikan dan harapannya dari kebaikan yang mereka lakukan itu, saya juga akan tercalit juga pahala dari kebaikan mereka. Dan tidak bererti jadi pengasas kepada pertubuhan kebaikan itu menjanjikan seorang itu ternyata baik.

Saya insan yang lemah dan banyak lakukan kesilapan dan kesalahan. Ada pilihan yang saya lakukan itu tidak popular, dengan niat untuk membantu tetapi disalah tafsir oleh ramai orang. Ujian yang menimpa ini disokong pula dengan dorongan syaitan yang secara terang saya pandangnya sebagai musuh yang nyata. Membisik dan menimbulkan keraguan supaya apa yang telah dibina selama ini hancur umpama istana pasir yang gah, tetapi terurau kerana asasnya tidak kuat.

Saya terpaksa terima hakikat, setelah meninggalkan Kindness Malaysia, hampir semua juga meninggalkan saya. InsyaAllah dengan pimpinan baru ini, Kindness Malaysia akan jadi lebih kuat dari masa ke semasa. Saya doakan agar pimpinan kali ini dapat kembangkan dengan lebih luas dan dapat inspirasikan lebih orang untuk lakukan kebaikan tidak kira tempat, masa atau pada sesiapa pun.

tasbih digital yang jadi peneman setia


Saya faham ini adalah ujian dariNya. Berkali-kali orang luar sampaikan pesan kata ujian adalah untuk naikkan makam seseorang. Tapi saya rasa ujian untuk saya ini adalah kerana untuk tebus dosa silam saya. Juga kerana saya nak perbaiki diri maka syaitan ambil kesempatan untuk porak porandakan apa yang ada pada saya selama ini.

Saya pilih untuk bersendirian dahulu, terus dengan lakukan amalan yang diberikan. Cita-cita saya adalah untuk seimbangkan zikir dengan perbualan agar zikir sekurang-kurangnya dapat sama banyak dengan berbual dengan manusia. Sukar untuk dilakukan, tapi itu azam saya supaya saya dapat perbaiki diri saya yang penuh dosa ini.

Semua sudah tiada, kawan pun dah tak ramai. Kembali lakukan seorang diri bersama teman-teman yang rapat sahaja. Semoga Tuhan permudahkan perjalanan semua orang ke arah matlamat yang abadi. Allahumma Aamin.

Muhammad bin Kamarulazizi




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...