About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, January 6, 2018

Usah Serabut Gelagat Anak, Mereka Nak Perhatian Sebenarnya



Ok hujung minggu kena allocate masa dengan anak2. Pertama sekali masa Nabila bercakap, kita kena respon dengan penuh perasaan. Kalau time weekdays, kita nak respond tu susah sikit, sebab sibuk bekerja. Kadang-kadang jawab 2, 3 patah. Silap hari kena marah. Kesian anak-anak syurga ni.

So hari ini Nabila nak main masak-masak. Sekarang buat karipap, lepas ni nak buat donut dengan ais krim. Papa nak donut warna apa? Kita pun jawab dengan penuh, papa nak karipap warna blue yang besar tu, nampak sedap! Dengar respond macam tu, Nabila pun happy, bagi karipap warna biru paling besar.

Kemudian Nabila tanya nak aiskrim letak gula dekat atas? Ingat, jawab dengan penuh, dan masa buat2 makan, makanlah dengan penuh perasaan. Sedapnya! Papa nak tambah lagi lah! Dah selesai makan kata terima kasih. Nabila hargai respond papanya walau pun dia tau hanya main-main.

Oleh itu bapak-bapak termasuk ibu di luar sana, bila anak tanya, cuba jawab dengan penuh, sekali dengan mimik muka yang positif. Pandang mata dan wajah anak kita tu sepenuh hati. 

Layan tu bukan lama pun, paling lama pun setengah jam, sure anak puas hati dan gembira. Diorang nak perhatian saja. Lepas tu diorang tak ganggu dah ibu bapa yang asyik nak main fon saja. Sebab dah dapat respond yang diinginkan. 

Berbuat baik dalam keluarga itu pun kindness. Akhir sekali, pandanglah wajah anak-anak weekend ini dan enjoy your weekend semua! 😁

#kindnessmalaysia #makemalaysiakindagain

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...