About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, January 17, 2018

Bagaimana Untuk Buatkan Sukarelawan Kekal Dengan NGO?



How do you retain your volunteers? Ini antara soalan yang biasa saya terima oleh para dermawan atau rakan NGO. Bila uruskan NGO, sukarelawan ini adalah tulang belakang Kindness Malaysia. Mereka tidak dibayar, tetapi merekalah yang mendokong visi dan misi yang kita impikan. Menjadikan visi dan misi itu objektif kita bersama.

So bagaimana nak pastikan sukarelawan itu sentiasa bersama dengan kita? Jika dalam bisnes, staff retention itu salah satu cabaran. Bagaimana nak pastikan pekerja atau talent itu kekal dan tidak pindah ke syarikat lain? Jika dalam syarikat, income dan perks adalah antara motivasi utama. Tapi dalam NGO kita tidak ada kelebihan itu. Kita tidak mampu bayar staf gaji tinggi. Malah dalam Kindness Malaysia kita belum ada staff sepenuh masa. Oleh itu apakah yang membuatkan sukarelawan itu kekal bersama dengan kita?

Bagi saya ada beberapa elemen yang mampu buatkan sukarelawan itu kekal dengan organisasi kita. Hari ini saya kongsikan dua elemen yang penting yang mampu dilakukan oleh mana2 pemimpin atau founder NGO.

Pertama ialah visi dan misi serta jenis NGO tersebut. Jika sukarelawan itu minat dengan haiwan, maka dia akan cari NGO berkaitan dengan haiwan. Jika seorang itu minat dengan pendidikan, maka dia akan cari NGO yang berkaitan dengan pendidikan. Jika minat dengan kebaikan, maka akan jumpa Kindness Malaysia.

Tapi tidak cukup dengan jenis NGO sahaja, setiap NGO perlu ada matlamat yang jelas. Visi dan misi yang clear. Bila sukarelawan itu tahu arah tuju NGO itu, maka cinta akan terlahir. Mereka akan tetapkan hati untuk dokong cita2 NGO itu, kerana bersesuaian dengan hati mereka. Time tu kita boleh lihat setiap aktiviti volunteer itu pasti akan join. Itu elemen yang pertama yang perlu ada.

Elemen kedua ialah kepimpinan. Jika kita seorang pemimpin dalam NGO, hubungan dengan sukarelawan itu mainkan peranan yang penting. Dalam Kindness Malaysia kita selalu tekankan, VIP itu bukan top management NGO, bukan datuk atau tan sri, tetapi VIP kita adalah penerima manfaat. So leader jangan nak berlagak macam VIP sangat. Orang meluat nanti.

Semua dalam Kindness Malaysia adalah sama. Tak kira umur tua atau muda sekali pun, semua boleh bergaul bersama2. Kaya, miskin, profesional, kerja am, pelajar, ada jawatan atau tiada semua berada di level yang sama.

Antara top management dan volunteer, nak call atau wasap pun boleh anytime. Nak tegur atau marah pun boleh, tiada masalah. No heart feeling walaupun yang kena tegur itu pegang jawatan penting atau tinggi dalam Kindness Malaysia. Yang membezakan hanyalah komitmen dan semangat untuk sebarkan kebaikan. Di sinilah secara semula jadi setiap ahli akan saling hormat menghormati. Rasa hormat itu tak boleh dipaksa, tetapi akan lahir sendiri dari hati sanubari seseorang.

Oleh itu as a leader, bila kita hormat dan ambil perhatian tentang volunteer kita, mereka pasti akan kekal dengan kita. Kalau mereka ajak minum, kita pun jom! Mudahkan komunikasi kita dengan mereka. Jangan kita pula sombongkan diri seolah2 kita ni VIP. Memang first and last la jadi volunteer macam tu. Sometime it's all the small things that count. Alhamdulillah Kindness Malaysia dah ada core volunteers di hampir seluruh negeri di Malaysia.

Ini baru dua elemen, ada banyak lagi perkara yang akan buatkan volunteer kekal dengan NGO kita. So yang kita implement hari ini ialah appreciation, atau penghargaan. Mereka yang rajin, bagus, kita kena appreciate. Ok bab appreciation ini pun ada caranya. InsyaAllah satu hari nanti saya kongsikan caranya supaya ada impak. Cuma kita kena selalu ingat, orang akan lupa apa kita kata dan apa kita buat, tetapi orang tidak akan lupa apa mereka terkesan dengan kita... 😁

#kindnessmalaysia #makemalaysiakindagain

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

2 comments:

Halo,
Nama saya Dewi Yudianto, korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya ditipu paling banyak Rp74.000.000 karena saya butuh modal besar Rp500.000.000 untuk menyelamatkan bisnis saya. Saya hampir meninggal dan saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. Aku tidak tahan ini terjadi lagi. Pada bulan November 2017, saya bertemu dengan seorang teman yang mengenalkan saya pada seorang Wanita yang baik; Nyonya Susan yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih Nyonya Susan, Semoga Tuhan terus memberkati Anda. Saya juga suka menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak penipuan di luar sana, jika Anda memerlukan pinjaman dan pinjaman dengan aman hanya mendaftar melalui Mrs Susan melalui
EMAIL: info@myglobalfinancefund.com
SITUS WEB: www.eglobalfinance.com
Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; dewiyudianto51@gmail.com jika Anda ragu. tolong dia satu-satunya orang yang andal dan terpercaya.
Terima kasih.

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...