About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, January 5, 2018

Papa, Kenapa Orang Suka Bagi Ali Duit?



Dua, tiga hari masuk tahun baru dah ada beberapa kali berlaku magic. Ali letak duit RM1 dia dekat tabung masjid, tetiba selesai solat Jumaat, uncle sebelah dia salam bagi at RM5. Hari yang lain Ali tolong top up gerobok rezeki, selesai solat Subuh, atok sebelah bagi Ali RM15. 

Ali pun tanya, kenapa orang suka bagi Ali duit? Papa kata ramai yang doakan Ali sekeluarga murah rezeki. Semua "magic" dapat on da spot.

Di Madrasah Hashimiah pun berlaku benda yang sama. Ustaz Hashim cadang, kita belanja guru-guru luar yang datang Madrasah Hashimiah makan sedap, udang dan ayam. Mereka tetamu kita. Kita taktau mungkin dalam banyak-banyak guru yang datang ini ada Allah suka. Ada berkat. Saya kata saya setuju. Hidang guru-guru makan sedap dan beri hadiah lagi. Ustaz Hashim kata, guru-guru ni semua hidup susah juga, semua sama pelarian tapi sanggup datang Madrasah Hashimiah. Ada seorang tu datang jauh dari Cameron Highlands semata-mata untuk nilai pencapaian murid-murid Madrasah.

Dua hari lepas selesai penilaian oleh guru-guru luar, dapat call ada sumbangan masuk. Ya Allah, bukan sikit, tapi lima angka. Alhamdulillah "magic" turun on da spot.

Bila fikir-fikir balik, tak rugi pun bila lakukan kebaikan. Tak kiralah orang tu pernah buat jahat dengan kita, kita balas saja dengan kebaikan. Lagi bila kita tak harap apa-apa dari kebaikan yang kita lakukan, time tu Dia bagi kita "magic" rezeki yang tak disangka-sangka... 😀

#kindnessmalaysia #makemalaysiakindagain

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...