About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, November 11, 2017

Aktiviti Pelajar Universiti di Madrasah Hashimiah


Apabila menguruskan sebuah sekolah komuniti pelarian, rangkaian dengan pelajar-pelajar universiti sangat penting. Seperti sedia maklum, anak-anak pelarian ini kurang popular jika dibandingkan dengan rumah-rumah kebajikan yang menempatkan anak-anak yatim dan asnaf. Alhamdulillah, sepanjang menguruskan Madrasah Hashimiah yang menempatkan anak-anak yatim dan miskin pelarian Rohingya dan Myanmar Muslim ini, sambutan aktiviti daripada pelajar-pelajar IPT awam dan swasta juga menggalakkan.

Komunikasi antara pelajar universiti dan pengurusan rumah kebajikan itu amat penting dan perlu dititikberatkan. Kami di Madrasah Hashimiah mempunyai seorang staf admin yang dedikasi menguruskan pejabat dan juga menjaga email dan panggilan yang diterima dari pihak luar. Di samping itu laporan aktiviti Madrasah Hashimiah juga dimuat naik  di laman Facebook dan blog (laman sesawang) Madrasah Hashimiah sendiri. Ini memudahkan orang ramai terutama sekali pelajar universiti untuk peroleh maklumat terkini aktiviti yang sedang berlangsung di Madrasah Hashimiah.

Aktiviti kreatif bersama pelajar-pelajar dari USIM
aktiviti pemeriksaan mata oleh pelajar-pelajar UCSI

Aktiviti pelajar universiti ini dapat membantu anak-anak Madrasah Hashimiah melakukan aktiviti yang di luar rutin. Aktiviti sebegini sebenarnya mampu mencetus kreativiti serta menceriakan hari-hari mereka. Ini disebabkan apabila aktiviti melibatkan orang tempatan, mereka akan rasa lebih selamat dan bangga kerana pada waktu inilah mereka berpeluang untuk mengenali lebih rapat dengan orang tempatan. Status mereka sebagai pelarian sedikit sebanyak membuatkan mereka rasa kurang berkeyakinan, tetapi dengan sokongan daripada masyarakat tempatan lagi-lagi penglibatan pelajar universiti membantu untuk meningkatkan keyakinan diri mereka.

Bagi yang berminat untuk melakukan aktiviti bersama anak-anak pelarian kami di Madrasah Hashimiah, boleh terus hubungi pejabat kami di 0182882754 (Fazlan).

Muhammad bin Kamarulazizi
Pengerusi
Madrasah Hashimiah


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...