About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, October 14, 2010

Lawat Komuniti Pelarian Rohingya di Ampang


Lokasi: Ampang
Tarikh: 13 Oktober 2010

Semalam saya berkesempatan ke Ampang bersama 2 orang sukarelawan Muslim Aid, Juhana dan Khairul. Lokasi yang berhampiran dengan Bukit Belacan ini mempunyai jumlah komuniti dalam 300-400 orang yang kebanyakannya tinggal di sekitar rumah pangsa di situ.

Cikgu Khadijah telah menyewa sebuah rumah kedai untuk pembelajaran anak-anak Rohingya di situ. Anak-anak pelarian yang belajar disitu hampir 20 orang, dan berumur antara 4 hingga 13 tahun. InsyaAllah pihak Muslim Aid akan merancang untuk membantu saudara kita ini yang terpinggir dengan mengadakan kelas bahasa Melayu dan juga kelas komputer sebagai projek permulaan di sini.

sukarelawan Muslim Aid bersama anak-anak Rohingya

setiap orang menerima daging qurban for life (Q4L)

bersedia untuk pulang

Sukarelawan yang tinggal di sekitar Ampang juga dialu-alukan untuk bersama dalam program membantu anak-anak pelarian Rohingya. Pada yang berminat, boleh hubungi pejabat Muslim Aid di 03-22881996.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...