About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, November 16, 2009

Pertama Kali ke Rumah Penawar


Sebelum ke Rumah Siraman Kasih, saya bersama Yus dari Perimu sempat menziarah sebuah rumah yang menempatkan bekas-bekas penagih dadah dan HIV iaitu Rumah Penawar. Rumah Penawar yang terletak di Ijok ini menempatkan hampir 40 orang bekas penagih. Misi kali ini adalah untuk mengagihkan daging qurban Q4L di sini.

pondok-pondok untuk penghuni yang lebih 9 bulan di Rumah Penawar

Yus berbincang sesuatu bersama sukarelawan Rumah Penawar

kolam ikan untuk self sustained

Sebelum ini saya pernah ke sebuah pusat serenti di Kedah. Tapi Rumah Penawar ini mempunyai kelainan dari segi pendekatan dan kaedah untuk memulihkan golongan penagih. Malahan bagi individu yang dimasukkan ke Rumah Penawar adalah percuma. Jumlah produk yang gagal di Rumah Penawar amat kurang sekali kerana program yang dijalankan adalah berterusan walaupun bekas penagih ini sudah berkahwin.

Pendekatan yang digunakan di sini lebih kepada tarbiah kerohanian, antaranya setiap individu yang masuk perlu berzikir 70,000 kali untuk tempoh 40 hari. Kemudian diteruskan dengan pengisian-pengisian rohani yang lain. Saya sempat juga makan tengahari dengan mereka. Mereka makan dalam talam nasi berlaukkan ikan masin dan jantung pisang, suatu juadah yang istimewa buat mereka.

makan dalam talam bersama-sama


bersama penghuni Rumah Penawar

tempat tidur yang bersambung dengan surau

bersama sukarelawan Rumah Penawar dengan daging qurban Q4L

Saya merancang untuk kembali ziarah ke Rumah Penawar ini. Banyak yang boleh dipelajari tentang kerohanian dan keikhlasan diri.

Muhammad bin Kamarulazizi

4 comments:

assalamualaikum.. kepada pakwan.. dan yang terlibat dalam.. membuat usaha ni.. saye doakan semoga usaha kalian...berjaya di dunia dan akhirat... "saya salah seorang penghuni di desa penawar ini... insyallah.. abg2 kat sane kenal saye.."saye rindu kat korang semua..." doakan saye insyaalah tuan2.., "asbab kalian saye sebanyak sedikit dapat melakukan apa yang diperintahkan oleh allah s.w.t.(ade ape2 atau majlis2 contact saye TEL NO:( 0122987203 )MOHD APIZAN.. Sesungguhnya Allah s.w.t. telah memuliakan anak Adam atas dasar akal yang diamanahkan kepada
kita. Allah telah menjadikan kita khalifah di muka
bumi ini dan memudah bagi kita segala apa yang di
langit dan di bumi. Dengarlah firman Allah ini:
(Al-Isra': ayat 70) Ertinya: Dan sesungguhnya Kami telah muliakan
anak Adam, dan Kami angkat mereka di daratan dan
di lautan, dan Kami beri mereka rezeki dari yang
baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan
kelebihan yang sempurna atas kebaikan makhluk
yang telah Kami ciptakan.

rumah penawar desa pengaseh nie kat mane nyerrr...

kt mane rumah penawar ni ye... boleh tk bg saya alamat dn cara nk berhubung..no tel phone ke...

Bagaimana sy ingin Mendapat maklumat pegawai untuk Di hubungi....no Tel sy 01110803793 ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...