About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, April 1, 2009

Forward Your Kindess....

Sejak tahun lepas lagi, saya merancang untuk melaksanakan projek yang dinamakan 'Forward Your Kindness' dibawah Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia. Projek ini diilhamkan dari sebuah yayasan di Amerika Syarikat, iaitu Random Act of Kindness Foundation (RAK Foundation). Konsepnya ialah dengan membuat perkara yang baik pada orang lain tanpa mengharap sebarang balasan dari orang yang menerima perbuatan baik itu. Dalam erti lain, ikhlas! Untuk yang beragama Islam, hanya mengharapkan keredhaan Allah Taala.

Saya agak kagum dengan konsep yang dilaksanakan oleh RAK. Idea-idea yang disarankan untuk membuat perkara yang baik ini sememangnya sudah diajar dalam Islam. Contohnya dalam salah satu ideanya ialah "Say something nice to everyone you meet today". Dalam Islam pula mengajak orang ramai untuk memberi salam kepada sesiapa yang kita temui. Konsep yang sama! Akan tetapi amalam ini kurang diberi perhatian dikalangan masyarakat Islam di negara kita. Dari Abdullah bin Salam r.a. ia berkata :
"Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Hal menusia sebarkanlah ( ucapkanlah ) salam, berikanlah makanan, hubungkanlah tali kekeluargaan (silaturrahim ), Solatlah sedang orang-orang ( lagi lelap ) tertidur, nescaya kamu akan masuk syurga dengan selamat." ( HR.Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah )

Pada pendapat saya, perkara-perkara kecil yang baik yang dilakukan oleh seseorang individu dapat memberi impak yang besar kepada orang lain. Contoh idea RAK yang lain seperti "Give a bag of groceries to a homeless person". Homeless person ini boleh dikaitkan sebagai orang miskin. Apabila kita di Tesco atau Carrfour atau Giant, pernahkah kita terfikir untuk membeli barang makanan untuk orang-orang miskin, atau ibu tunggal yang kita kenali? Ataupun belikan barang-barang dapur untuk makcik cleaner Indon yang selalu sapu sampah di pejabat kita? Mungkin ada antara kita yang pandang remeh tentang hal ini, tetapi sekiranya kita belikan beras 5kg dan minyak masak 1kg untuk mereka, cuba bayangkan betapa gembiranya mereka. Untuk kita pula, dalam hati kita pasti akan rasa senang hati, hilang rasa serabut dalam kepala.

antara contoh lain
  • belikan air untuk pengemis-pengemis di pasar malam
  • beri salam, sambil tanya khabar; sihat ka?apa khabar? pada orang yang kita jumpa
  • belikan bahan makanan extra untuk golongan kurang bernasib baik semasa di Tesco/Giant/Carrefour
  • bayarkan sekali tol kereta dibelakang
  • masakkan makanan lebih, supaya dapat diberikan sedikit kepada jiran rumah

Saya percaya, sekiranya projek Forward Your Kindness dapat dilaksanakan di Malaysia, insyaAllah dapat memberi kesan yang amat baik kepada rakyat Malaysia. Mungkin bukan secara sepontan, tapi bermula dari kecil, bermula dalam keluarga, di ofis, di surau, saudara mara, insyaAllah ke seluruh Malaysia. Boleh bayangkan impaknya selepas 5, 10 atau 20 tahun yang akan datang...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...