About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, April 27, 2008

Jalan2 di Pasar Malam

Bergambar dengan anak yatim Rohingya, dipercayai menjadi pengemis jalanan di ibu kota

Hari Jumaat lepas, seperti biasa aku ke pasar malam Sentul. Biasa balik saja dari kerja, parking motor di rumah, trus ke pasar malam. Maklumlah, pasar malam cuma di depan rumah. Kali ini apa yang aku nampak, makin ramai peminta sedeqah kat pasar malam Sentul nih. Ada yang regular seperti wajah Rohingya, dan ada jugak golongan buta. Aku sedar jugak yang kali ini ada peminta sedeqah yang ada iras2 wajah orang Nepal yang menyusukan anak menggunakan botol.

Alhamdulillah, ibuku memang dah peruntukan RM50 untuk digunakan untuk sedeqah bagi mereka yang memerlukan nih. RM50 nih aku tukarkan dengan kepingan RM1, dan disimpan dalam kocek blakang seluar. Seorang peminta sedeqah, dapatlah saya berikan RM1 atau RM2, dengan niat sedeqah dari ibu saya dan keluarga. (Anda juga boleh lakukan untuk ibu bapa anda)

Biasanya peminta sedeqah ini tidak akan memandang kita. Mungkin disebabkan berasa malu, dan cuma mampu mengucapkan terima kasih. Kekadang memang akan rasa kesian pada mereka, kita jugak xbleh salahkan mereka kerana terpaksa menjadi peminta sedeqah.

Aku tertarik dengan Hadith Rasulullah yg mengatakan

Belilah semua kesulitanmu dengan sedeqah ubatilah penyakitmu dengan sedeqah .

Banyak dari kita yang sudah mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedeqah ini, namun persoalannya seringkali kita teramat susah untuk melakukannya kerana kekhuatiran bahawa kita salah memberi, sebagai contoh kadang kala kita enggan memberi sedeqah kepada pengemis yang kita temui ditepi jalan dengan anggapan bahawa mereka (pengemis/peminta tsb) menjadikan meminta-minta sebagai pekerjaannya, malas, dll. Padahal sesungguhnya prasangka kita yang demikian adalah bisikan-bisikan syaitan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik (bersedeqah) , sebaiknya mulai saat ini hendaknya kita hilangkan prasangka-prasangka yang demikian kerana seharusnya sedekah itu kita niatkan sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk selalu bersedeqah,

Masalah mungkin timbul apabila ternyata kemudiannya bahawa sedeqah yang kita beri kepada pengemis/peminta tadi tidak tepat sasaran, bukan lagi urusan kita , kerana sedeqah hakikatnya adalah ladang amal bagi hamba-hamba Allah yang bertakwa. Pengemis/peminta/ fakir miskin lainnya adalah ladang amal bagi orang yang berkemampuan, dapat kita bayangkan andaikata tidak ada lagi orang-orang tersebut, kepada siapa lagi kita dapat beramal (bersedeqah) ?

-Muhammad bin Kamarulazizi-

p/s dicedok sedikit dari sini

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...