About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, April 28, 2008

Therapi ketenangan

Hari ini sibuk nak sediakan slide presentation. Terjumpa satu hadis yang buatkan saya nak baca berulang kali.

"Apakah kamu ingin mendapatkan ketenangan hati dan mencukupi segala keperluan:- Sayangilah anak yatim, usaplah kepalanya, dan berikanlah makanan dari makananmu, maka hati kamu akan tenang dan keperluan kamu akan dipenuhi". (HR. Thabrani dari Abu Darda’).

"Orang yang pemurah (penderma) itu dekat dengan Allah, dekat dengan manusia, dekat dengan syurga dan jauh dari neraka. Adapun orang yang bakhil (kedekut) itu jauh dari Allah, jauh dari manusia, jauh dari syurga dekat dengan neraka." (Abu Hurairah RA)

Sememangnya benar apa yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis ini. Kita terlalu asyik dengan kerja, hal berkenaan dengan duniawi, menyebabkan kita selalu stress dan tertekan. Sebenarnya ubat yang mujarab untuk menangani stress ialah dengan bersedeqah dan sentiasa mendekati mereka yang lebih kurang bernasib baik, seperti anak-anak yatim. Sama-sama kita usahakan!=)

-Muhammad bin Kamarulazizi-


1 comments:

tq atas peringatan..
hadis ini semakin menginsafkan saya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...