About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, January 5, 2017

13 Tips Bagi Yang Berniat Untuk Ziarah Tarim, Yaman



Alhamdulillah, perjalanan saya ke Tarim sedikit sebanyak membentuk kembali pemikiran dan nurani saya. Dari selalu jiwa kacau, sekarang dah ada rasa ketenangan dalam diri. Di sini saya ingin kongsikan tips bagi mereka yang berniat untuk datang ke Tarim.

Habib Umar memberi kuliah Subuh
1. Waktu paling sesuai untuk datang dan pelajari ilmu ialah ketika Daurah, iaitu pada 1 Julai setiap tahun. Daurah ini mengambil masa 40 hari, cukup dengan pembelajaran tafsir, hadis, fikh, tasawuf dan lain2. Paling menarik ada setiap kelas ada terjemahan Bahasa Melayu dan Inggeris.

2. Jika datang dengan hajat untuk ziarah dulu pun boleh. Ambil feel dan di sinilah antara tempat yang paling sesuai untuk cuci jiwa dan cari ketenangan. Saya pun datang 10 hari je di sini untuk tujuan yang sama. Kalau masa singkat, disyorkan datang masa musim sejuk iaitu hujung tahun.

Motor yang digunakan di Tarim

3. Perjalanan paling mudah buat masa ini bermula dari KLIA dan terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Muscat, Oman ( 6 jam lebih) kemudian ke Lapangan terbang Salalah, Oman (sejam lebih). Dari Salalah Oman naik bas ke Tarim Yaman mengambil masa antara 12-15 jam. Ada jalan lain iaitu dari KLIA ke Kaherah, Mesir ke Sayun, Yaman, tetapi kosnya lebih besar. Kos flight saya tempah kurang dari seminggu dalam RM3.6k dengan tempoh transit yang singkat.

4. 2 minggu sebelum bertolak ke Tarim, sebaiknya tulis surat ke Kedutaan Malaysia di Oman, letakkan tarikh anda akan ke Yaman dan pulang ke Malaysia. Kedutaan Malaysia akan reply dengan surat kebenaran untuk pulang ke Malaysia dari Yaman ke Oman bersama surat kebenaran Kementerian Luar Oman. Pada mulanya saya terlepas pandang hal ini. Saya sediakan surat tersebut semasa saya di Tarim, email ke kedutaan Malaysia di Oman, alhamdulillah tak sampai 5 jam saya sudah terima surat kebenaran dari kedutaan Malaysia dan Kementerian Luar Oman. Ini email kedutaan Malaysia di Oman mwmuscat.kln@1govuc.gov.my. Emailkan surat, salinan tiket flight dan salinan IC.

Surat kebenaran dari Kementerian Luar Oman

Surat pengesahan dari kedutaan Malaysia di Oman
5. Setibanya di Lapangan Terbang Muscat terus tukar duit Rial Oman dan bayar duit visa (5 Rial). Ketika ini 1 Rial Oman bersamaan RM12. Dan sebelum nak ke Tarim, Yaman dengan bas, sebaiknya simpan sikit duit Rial Yaman. Boleh tukar di Airport Salalah. Sebab untuk visa nanti ialah sebanyak 4000 Rial Yaman bersamaan RM45. 100 Rial Yaman bersamaan RM1.50

6. Kondisi bas dari Salalah ke Tarim antara average dan below average. Saya naik bas syarikat Gulf Transportation Company. Akan ada beberapa tempat yang akan berhenti untuk ke tandas seperti sempadan Yaman, Sempadan Oman dan juga sebuah kedai makan di Yaman. Di kedai makan Yaman ini boleh makan roti atau nasi dengan lauk ayam, atau daging atau telur. Kos dalam 2000-5000 rial yaman.

Pemandangan depan pintu masuk Darul al Mustafa

7. Perjalanan agak penat dari Salalah ke Tarim dengan kondisi bas sebegini. Bas saya hanya buka aircond apabila tiba di sempadan Yaman. Perjalanan akan merentasi padang pasir dan 2 buah bukit. Perjalanan saya agak mencabar kerana semasa pergi ada lori terbalik ditepi gaung menyebabkan bas saya tidak dapar meneruskan perjalanan. Tapi alhamdulillah saya dapat hitch hiking (tumpang) lori kecil menuju ke Tarim. Dalam perjalanan pulang pula dari Tarim ke Salalah, bas saya rosak dan sangkut di tengah-tengah padang pasir selama sejam sebelum tukar bas ke yang lain. Saya dapat info yang ada bas baru keluaran syarikat lain, nama syarikat bas itu ialah Buroq, dengar kata semua basnya baru. Perjalanan nanti ada banyak check point. Bersiap sedia dengan passport dan tenang selalu. Jika di Oman, senjatanya lengkap seperti dalam counter strike. Jika di Yaman biasanya menggunakan AK47. Boleh nampak perbezaan di situ.

8. Setibanya di Tarim, boleh terus ke Dar al Mustafa. Tetamu ada beberapa pilihan untuk penginapan. Pertama tinggal dalam Dar al Mustafa, maksimum 3 bulan. Penginapan di Dar al Mustafa bagi tetamu adalah percuma. Untuk penginapan hotel atau apartment 1 malam antara 3000-4000 Rial Yaman (RM45-RM60) bergantung pada jarak antara Dar al Mustafa dan hotel. Pilihan ketiga ialah menginap rumah kawan, seperti saya.

Makanan berasaskan nasi atau roti

makanan ini lebih dikenali sebagai KFC Tarim :)

Seperti roti canai berkuahkan kacang dal

Tokey kedai makan yang mesra
9. Bab makan di sini mudah berasaskan roti seperti roti canai nipis atau nan atau nasi. Lauk ayam golek, atau masak kicap. Kambing dan daging pun ada. Makanan antara 100 rial yaman ke atas.

10. Di sini solat jemaah di masjid dah kira sebagai rutin. Selepas solat berjemaah biasanya ada tazkirah. Dan ada salam keretapi. Ada rezeki boleh bersalam dengan Habib Umar dan ulama-ulama yang lain.

Orang-orang Yaman yang mesra, berbeza dengan Orang Arab yang biasanya agak kasar
11. Bila dah ada di sini, cuba ambil peluang untuk dapatkan ijazah serban dan ijazah kitab Khulasoh al Madad dari Habib Umar. Sampai saja saya di sini, kawan saya sudah beri saya kitab Khulasoh untuk diamalkan. Kitab yang saya terima ini ada translation Bahasa Melayu, lebih mudah untuk faham. Alhamdulillah saya dapat ijazah serban dan ijazah Khulasoh al Madad dari Habib Umar pada hari ke 6 saya di sini selepas solat Subuh. Ada yang sudah 4, 5 tahun di sini, tapi belum berpeluang terima ijazah dari Habib Umar. Oleh itu tanamkan azam, insyaAllah akan dipermudahkan.

Ijazah sanad diberikan oleh Habib Umar bin Muhammad
Kayu sugi sentiasa standby dalam poket
12. Pakaian di sini bagi lelaki ialah jubah dan kopiah serta shawl di bahu. Sugi standby siap-siap dalam poket. Jika takda jubah, boleh bawa baju melayu dengan kain pelikat. Seluar jarang orang pakai di sini. Saya pakai seluar pun masa sampai dan berangkat sahaja. Untuk perempuan niqab dan jubah hitam.

majlis Maulid diadakan di bulan kelahiran Rasulullah SAW

Terdapat juga cybercafe di sini untuk berhubung dengan keluarga di Tanah Air
13. Ketika berada di Tarim, boleh lawat masjid-masjid, makam para auliya, berjumpa dengan Wali Allah yang masih hidup seperti Ainul Tarim, Habib Abdullah bin Shihab dan lain-lain. Pasangkan niat dan sentiasa bersangka baik. Orang yang nampak tua atau selekeh itu mungkin seorang wali. Oleh itu jaga hati dan sentiasa bersangka baik selalu.

Suasana waktu malam di Tarim. Lokasi ini adalah di hadapan Dar Al Mustofa
Akhir sekali, sekali seumur hidup, datanglah ziarah Tarim. Suatu kelainan yang sangat sukar digambarkan. Lagi-lagi bila hati gundah gulana, rasa sibuk sangat dengan hal dunia, ambillah masa off dan ziarah Tarim. insyaAllah akan membentuk pemikiran dan hati kita supaya lebih tenang.
Muhammad bin Kamarulazizi
Pengasas
Kindness Malaysia

16 comments:

Terima kasih atas perkongsian, insyaAllah 2018 mmg berhajat ke bumi barokah ini

Doakan kami suami isteri dapat ke sana awal tahun 2018... InsyaaaAllah. Sam yarobbal aalamiiin

assalamualaikum mohon kepada sobat disini memberi perkongsian info kesana untuk 2018 sya difahamkan ada belajar bahasa arab dan sambil ziarah,sya jgak plan nak hantar hantar anak umur 10tahun ribat yusra 2018,skiranya ada orang yang bole saya hubungi trima kasih

Assalamualaikum tuan.. Terus kan membuat entry mengenai kota tarim.. Seronok saya membaca nya.. Nak pergi mungkin belum rezeki.. Ptptn blacklist kn sy keluar negara.. Hehe

Assalamualaikum saya minat jugak untuk ziara kesana..isyaallah sampai masa nanti...terima kasih diatas maklumat sahabat....

Seronok baca pengalaman saudara disana.. Teringin utk jejakkan kaki disana insya allah

in sya Allah sy akan ke sana pd hujung tahun 2020 biiznillah

Indahnya pjalanan anta.
Semoga kita juga dpt ke sana... Aamiin

Terima kasih atas perkongsian... rasa teruja yg teramat sangat...jika tidak keberatan boleh ke tuan kongsikan anggaran perbelanjaan ke sana termasuk tambang tiket kapal terbang pergi balik . Terima kasih

Assalamualaikum encik.. disaat dunia sedang menuju ke penghujungnya. Sy terfikir hendak berhijrah ke bukit Tursina. Tetapi sy tidak mempunyai ilmu & pengetahuan tentang dunia luar disana. Bolehkah kongsikan maklumat perjalanan, persiapan, keperluan dan lain² yang sy perlu tahu & lakukan jika hendak melakukan perjalanan ke sana? Sekian, jazakallah Khairan Kathira dari sy.

Assalamualaikum wrt, boleh atur rombongan kaum wanita ziarah Tarim, utk tempoh 5-6 hari (termasuk perjalanan jadi 10 hari). Jazakallah khairon kathira.

Semoga kami sekeluarga dapat ke sana aamiin

Ada trip ke yemen dlm masa terdekat ni tuan?

Assalammualaikum,boley ke saya tau kos ke sana berapa

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...