About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Tuesday, June 7, 2016

Pengalaman Lakukan Projek Pintu Rezeki oleh Sukarelawan Kindness Sarawak



3 Jun 2016. Dengan berbekalkan 5 kit barangan dapur, saya dan sahabat baik memulakan projek Kindness Sarawak yang pertama iaitu Projek Pintu Rezeki. Golongan ibu tunggal dan fakir merupakan sasaran utama kami.

Nak dijadikan cerita, kami mengalami sedikit kesulitan disebabkan faktor hujan. Kami telah mendapat maklumat daripada seorang sahabat mengenai sebuah keluarga asnaf ini. Dengan berpandukan petunjuk yang telah diberi, kami pergi ke rumah tersebut dan ianya terletak di sebuah kampung yang mempunyai jalan yang sempit dan kecil! Cabaran sangat untuk saya dan sahabat baik saya yang merupakan "newbie driver" ni 😀 kami berdua kasi "tweek" sikit taknak bagi direct.

baangan dapur yang dimasukkan untuk Projek Pintu Rezeki
Kit barangan dapur yang diletakkan di depan pintu rumah penerima

Kami letak Kit Menjelang Ramadhan dkt atas tangga depan pintu. Lepas bagi salam kitaorang terus cabut lari. Time dalam kereta tu, nampak seorang mak cik dan budak lelaki keluar dengan muka yang terkejut. Tekejut tengok kit dekat depan pintu. Saya dapat lihat mak cik tu baca notes yang saya tinggalkan bersama kit tersebut. Then makcik tu terpandang kereta kami! Ooops kantoi! Dia terus melambai ke arah kami seolah olah mengucapkan terima kasih dan berlalu masuk ke dalam rumah bawak kit tu sekali. Alhamdulillah. Perasaan ini yang sukar digambarkan. Kami dapat rasakan makcik itu pasti gembira dengan kit barangan dapur yang kami sampaikan.

Dan kami teruskan misi agihan kit yang lain sampai habis. Walaupun kena main hujan, jalan gelap, jalan sempit, sesat, kena jalan dekat jambatan kecik and jalan dekat tanah becak, projek kitaorang berjaya! Yeaaayyy!

pengalaman yang cukup berharga buat kami


Terima kasih pak cik masjid yang tolong tunjuk kan rumah, abang yang kasi direction and uncle yang tolong bawak naik jambatan kecik semalam. So, projek ni dapat kasi kesedaran bukan kita je susah, banyak lagi orang yang susah dan memerlukan bantuan. Jom kita sama sama buat kebaikan untuk tengok orang lain senyum 😊

Salam Ramadhan ❤

#kindnessmalaysia
#kindnesssarawak

Nabila Malek
Kindness Sarawak

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...