About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Saturday, July 25, 2009

Kitchen Garden di Rumah


Dua minggu saya di kampung, di Pulau Pinang bercuti sempena isteri saya yang bakal bersalin dalam tempoh terdekat ini. Dalam tempoh dua minggu ini, saya lebih banyak mengadap laptop untuk promosikan program Ramadhan Fast 2 Feed (F2F). Alhamdulillah F2F mendapat sambutan yang baik. Sudah ramai anak-anak yatim dan miskin dari ASDAF dan pelarian Rohingya sudah ditaja dan lebih ramai lagi akan ditaja menjelang hujung bulan ini, insyaAllah.

bekas botol yang telah dikerat dua untuk semaian

tanah hitam diisi didalam bekas telur dan botol air mineral yang dikerat dua

Sudah seminggu saya di rumah, ibu saya mencadangkan untuk menanam 2 atau 3 jenis sayur di rumah. Ibu saya sememangnya peminat setia projek Kitchen Garden Muslim Aid, dan kali ini meminta saya melakukannya di rumah pula. Saya pun setuju, dan semasa ke pasaraya untuk membeli barang-barang dapur, saya sempat membeli benih, tanah hitam dan satu set peralatan untuk cucuk tanam. Di rumah saya sendiri sudah mempunyai beberapa jenis tanaman seperti limau kasturi, halia, daun pandan, dan pokok-pokok bunga yang diusahakan oleh ibu saya sendiri.

benih dicucuk ke dalam tanah sedalam satu inci

setiap bekas dilabel supaya dapat dibezakan dengan tanaman lain

Kali ini, saya telah memilih tiga jenis sayuran iaitu bendi, terung dan timun jepun. Untuk langkah pertama, saya telah menyemai benih ini dalam bekas telur dan botol mineral yang telah dikerat dua. Bekas tersebut diisi dengan tanah hitam dengan kemudian dilembabkan dan dicucuk benih ke dalam tanah tersebut. Bekas ini kemudiannya diletakkan di tapak yang redup untuk menunggu benihnya bercambah. InsyaAllah selepas benih ini bercambah, anak pokok akan dipindahkan ke atas tanah supaya ia dapat membesar. Dan pada masa inilah perlu dijaga air dan bajanya supaya dapa mengeluarkan hasil yang baik.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...