About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, October 5, 2008

Sumbangan untuk mangsa banjir Pulau Pinang

bersama rakan-rakan lama di Penang

Tarikh: 5 Oktober 2008
Lokasi: Sg Nibong, Pulau Pinang

Alhamdulillah, dalam kesibukan raya ini, saya bersama rakan-rakan saya di Pulau Pinang yang juga sukarelawan Muslim Aid Asia telah menyampaikan bantuan untuk sebuah keluarga miskin yang juga mangsa banjir baru-baru ini.

Kami bermula jam 12 tengahari di Taman Pekaka, berkumpul di rumah kawan saya Hadi. Hadi dan abangnya Zali serta Tariq dan seorang lagi kawan dari UIA, Nazim. Setelah mendapat info tentang keluarga tersebut, kami terus ke Tesco Extra Taman Pekaka untuk membeli keperluan asas seperti beras, minyak masak, tepung, gula, garam, milo, susu pekat dan tin sardin.


shopping di Tesco Extra Taman Pekaka

di hadapan rumah MakPiah

Tariq bersama MakPiah dan anaknya

salah seorang anak MakPiah



Selepas solat zohor dan makan tengahari di rumah saya, kami terus ke rumah keluarga tersebut di Sungai Nibong. Berikut adalah butiran tentang keluarga tersebut

Ahli keluarga: Ibu tunggal dan dua orang anak istimewa
Nama Ibu: Mak Piah (perlu confirm balik)
Pekerjaan ibu: Tiada, kerana perlu menjaga dua orang anaknya
Alamat: Rumah putih berhadapan dengan Rumah Orang Tua Jublee, Sg Nibong, Pulau Pinang

Kami tiba dalam jam 2 petang. Tanpa melengahkan masa, kami perkenalkan diri dan terus sampaikan sumbangan untuk keluarga MakPiah ini. Barang-barang keperluan, tin daging qurban (Q4L) dan sedikit sumbangan wang telah diberikan kepada keluarga tersebut.

Walaupun hanya satu rumah sahaja yang dapat diberi sumbangan, tapi raya kali ini amat bermakna buat kami semua. Terima kasih bebanyak kepada mereka yang telah menyumbang. Semoga Muslim Aid Asia akan menjadi plateform untuk orang ramai menyumbang, dan sumbangan anda akan terus kepada mereka yang memerlukan, insyaAllah.

-Muhammad bin Kamarulazizi-
Muslim Aid Asia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...