About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Tuesday, March 18, 2008

Ziarah ke Rumah Anak Yatim Rohingya

Hari ini saya telah buat kunjungan ke sebuah rumah anak yatim untuk anak2 pelarian Rohingya yang terletak di Selayang. Dengan bantuan rakan gym saya masa di UIA, saudara Azhar (asal Myanmar), saya dapat mengenali rumah anak yatim ini.

Rumah Kedai di belakang Pasar Borong Selayang

Rumah anak yatim Rohingya ini terletak di belakang Pasar Borong Selangor. Kebanyakannya seperti rumah kedai, dan penduduk kawasan ini majoritinya dari Myanmar, dan kebanyakan pelarian Rohingya.
Saya bersama Azhar di pintu masuk

Saya tiba di pintu masuk, rasa agak berdebar, kerana sebelum ini, saya biasa dengan anak yatim melayu, tapi kali ini situasi agak berbeza, anak yatim pelarian Rohingya.
Ustaz Hashim, guru besar anak yatim pelarian Rohingya
Rak baju anak2 Rohingya nih
Kami disambut oleh Guru Besar rumah anak yatim ini iaitu Ustaz Hafiz Hashim bin Qassim, juga merupakan pelarian Rohingya. Ustaz Hashim dedicate his life sepenuhnya untuk memikul tanggungjawab memastikan anak2 yatim pelarian Rohingya ini terbela dengan baik.
Anak2 pelarian Rohingya ini tidak mendapat peluang untuk belajar di sekolah biasa
Cikgu Azwan, guru sukarelawan yang berasal dari Australia

Semasa melangkah masuk, Ustaz bertanyakan pada saya dan Azhar, apa yang ingin diminum, saya kata xperlu, tapi dia tetap ingin menghidangkan minum pada kami. Saya meminta air kosong, dia meminta saya pilih air lain. Saya pun air milo dan beliau senyum tanda setuju. Terharu sangat bila saya lihat cara Ustaz layan kami sebagai tetamu, walaupun beliau dan anak2 Rohingya ini hidup dalam keadaan dhaif dan tersepit.
Anak cikgu Azwan juga merupakan guru sukarelawan di sini (kiri, belakang)

Menurut Ustaz, jumlah anak2 Rohingya ini, dalam 80 orang. Pendidikan diajar oleh guru2 sukarelawan. Dua orang dari mereka merupakan Australian Muslim (anak beranak), dan lagi tiga orang merupakan orang Melayu kita. Anak2 Rohingya ini tidak mendapat peluang untuk belajar di sekolah tempatan, kerana status mereka sebagai pelarian berdaftar bawah UNHCR

Bersama guru sukarelawan tempatan

Kerajaan negara kita tidak mempunyai program atau perancangan khusus untuk pelarian Rohingya ini, terutama anak2 yatim ini. Mereka dibenarkan masuk ke negara kita sebagai pelarian, tetapi tidak mendapat hak untuk belajar, bekerja dan sebagainya. Kesemuanya perlu ambil inisiatif sendiri untuk survive.
Masih ada lagi orang Melayu yang sanggup membantu saudara seagama tanpa mengira bangsa

Apa yang menyedihkan saya, Ustaz ada mengatakan, pernah ada persatuan Budhist yang datang melawat, dan memberikan bantuan dalam bentuk makanan seperti beras, minyak masak, dan persatuan Budhist ini juga telah menyumbang mesin basuh untuk kegunaan anak2 pelarian Rohingya ini. Kebanyakan organisasi tempatan hanya datang ziarah sekali dua, dan terus hilang tanpa berita.
Kekadang, anak2 ini yang kita lihat berkeliaran meminta sedeqah meraih simpati

InsyaAllah, dengan sokongan rakan2, saya bercadang untuk merancang sesuatu yang dapat membantu anak2 yatim pelarian Rohingya ini. Mereka juga beragama Islam, mereka juga saudara kita. Saya amat berharap kita semua dapat bersama saya dan Muslim Aid Asia untuk bantu mereka yang kurang bernasib baik ini.

Pada yang ingin membantu, bolehlah bank in duit ke akaun Rumah Anak Yatim Rohingya ini:

Bank: Bank Islam
No akaun: 14-069-02-008512-3 (Abdul Jalil Ahmad)

-Muhammad-
ym: matasura

5 comments:

abang mat..jom la kita tolong depa nih..sebak baca crita nih..

abang mat..jom la kita tolong depa nih..sebak am bila baca crita ni..huhu

ada tak alamat supaya saya boleh pergi lawat anak-anak ini???

lawa nya anak cikgu Azwan..

aku xleh tgk org lawa2 mcm nih...

kesian......

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...