About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, November 19, 2015

Projek Beli Versi 3 Berlangsung di Aceh



Kindness Malaysia berkesempatan melawat bumi Acheh, Indonesia. Lawatan kedua ke bumi yang pernah dilanda thunami tahun 2004. Alhamdulillah semua telah pulih seperti sediakala walaupun dalam jiwa-jiwa mereka terselit kenangan pahit yg begitu sukar dilupakan. 

Pada hari kedua kami merancang untuk membuat  project beli v3. Bezanya kali ini kita belikan barang jualan dan memilih salah seorang dari peminta sedekah untuk menjual barangan tersebut. Tujuannya untuk memberi  pengajaran kepada mengemis agar tidak sekadar meminta-minta tetapi mencari peluang untuk menambah pendapatan.

pengemis mula menjualkan air mineral

Kami keluar seawal jam 9 waktu tempatan, mencari tempat yang sesuai untuk membuat aktiviti kami. Cabaran pertama adalah mencari masjid yang sesuai. Kami memilih Masjid Baitul Rahman yang terletak di tengah pusat Bandar Acheh. Jam 11 kami telah ada di sana. Solat jumaat disini sekitar jam 12 tengah hari. Kami pecah kepada 2 kumpulan 1 kumpulan mencari barang untuk dijual dan 1 kumpulan lagi mencari prospek untuk menjayakan projek kali ini. 

antara anak-anak yang mengemis

team Kindness Malaysia di Acheh

Saya memilih untuk memberi air harganya sekitar 3000 Rupiah sebotol. Air semestinya menjadi pilihan dikala cuaca menjadi terik sebentar nanti. Setelah barang jualan dibeli kami menuju ke kumpulan 1 lagi untuk berbincang dengan prospek mengenai rancangan kami. Ini antara cabaran paling mencabar. Prospek kami tidak fasih berbahasa Indonesia mujur ada Pak Putra menjadi juru bahasa kami. Seorang yg cacat membahasakan dirinya Ibu Eka hanya berjalan mengunakan kekuatan tangan. Ibu Eka bersetuju dengan cadangan kami walaupun berasa was-was pada mulanya. Bersamanya kami tinggalkan barang jualan sementara kami masuk ke masjid memandangkan azan telah pun berkumandang.

Selesai mengerjakan solat kami datang semula ke berjumpa dengan Ibu Eka. Dari jauh kami dapat lihat beberapa pengunjung masjid mengambil air yg diletakkan disisi Ibu Eka. Bila nampak kami datang kami dihadiahkan dengan senyuman dari Ibu Eka, senyuman yg amat menggembirakan hati kami. 'Sudah habis pak' katanya. Tetapi kedatangan kami kali ini dinantikan bukan sahaja Ibu Eka, tetapi dengan beberapa orngg pengemis lain yang telah menunggu kami datang. Atas nasihat Putra kami terpaksa beredar secepat mungkin. namun senyuman Ibu Eka tetap akan bersemadi di hati kami.

Diwan Abd Rahman
Pengerusi
Kindness Malaysia
www.facebook.com/kindness.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...