About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Sunday, April 29, 2012

Manusia, Hamba Abdi dan BERSIH


Pada suatu hari, ada 4 org hamba abdi, B, C, D dan E yang bekerja dibawah A di sebuah ladang. Tugas B, C, D dan E ini sememangnya sebagai seorang hamba abdi yang patuh dan taat pada apa sahaja kehendak A.

Nak dijadikan cerita, sifat si B ini seorang yang senior, dituduh melakukan penyelewengan. Si C pula marah pada si B kerana si C mengatakan dia tahu apa yang si B ini lakukan. Si D dan E pula lebih pada bergosip, dan menyebarkan cerita permusuhan si B dan si C kepada hamba abdi- hamba abdi di ladang yang lain.

Permusuhan antara B dan C semakin menjadi2, dan D dan E pula semakin hebat menyebarkan cerita ketegangan B dan C yang samar kesahihannya kepada rakan2 di ladang yang lain.

A mengetahui segalanya apa yang berlaku, dan apa yang B, C, D dan E lakukan. A tahu siapa yang betul dan siapa yang salah. A melihat hamba-hamba abdinya bertengkar dan memaki hamun.

B, C, D dan E mungkin lupa tugas mereka di ladang hanyalah menjadi hamba abdi yang sepatutnya patuh dan taat pada kehendak A. A bersifat penyayang dan amat suka kepada keharmonian dan segala yang baik2, dan hanya akan menghukum mereka yang bersalah.

Dari kisah ini, kita dapat lihat, mengapalah hamba2 abdi ini nak sangat bergaduh, nak menyeleweng, nak sebarkan fitnah dan lain2. Walhal tugas utama mereka hanyalah menjadi hamba abdi pada A! Mengapa boleh jadi begini? Kemungkinan disebabkan keegoan diri, hanyut kerana kelebihan yang dipinjamkan oleh A. Siapa hamba2 abdi ini yang nak ego, nak tunjuk belang, dan nak sebarkan fitnah? Hamba2 abdi ini tidak layak utk ada setitik pun perasaan ego kerana mereka ini terang2 adalah hamba abdi! Sepatutnya sebagai hamba abdi, patut tunduk hingga sembah ke bumi dan berdiri ditahap yang sama, dan sekurang2nya bekerjasama untuk taat pada A.

Dari kisah ini, saya menyeru pada diri saya sendiri dan rakan2, agar fikir balik tujuan mengapa kita hidup di dunia ini. Kita semua sekadar hamba yang hina yang dipinjamkan dengan kemewahan dan kesenangan yang sementara.

Allah berfirman dalam surah az-Zariyat, ayat 56
“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.”
 Yang membezakan kita dengan yang lain hanya hati dan amalan. Dan yang dapat membezakan kita ini hanya Dia yang maha Esa.

Dan sedarkah kita, setiap permulaan ayat di dalam al Quran dimulakan dengan Bismillahirohmanirohim. Apakah maksud ayat yang mudah ini? Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Setiap ayat dalam Quran, setiap perbuatan yang kita lakukan, kita mulakan dengan Bismillahirohmanirohim. Sedarkah yang kita sentiasa menyebut sifat Allah iaitu Pemurah dan Penyayang? Allah sentiasa anjurkan supaya kita saling kasih dan sayang antara satu sama lain. Hadis yang selalu kita dengar dan baca,
“Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.”~Riwayat Bukhari dan Muslim
Kita terlalu leka, kita sentiasa dipengaruhi dengan hal-hal negatif yang membuatkan kita sentiasa berdamping dengan perasaan marah, ego yang semua ini berpunca daripada api. Mahukah kita menjadi sinonim dengan makhluk yang diciptakan dari api yang cintakan kemarahan dan egoistik ini? Ayuhlah kita sebarkan kasih dan sayang, rendahkan ego ke tahap minima, semaikan diri dengan sifat positif dan lihatlah segala hal dari perspektif yang positif. InsyaAllah hati akan tenang dan pasti kita boleh buatkan Rasulullah tersenyum :)

Kita semua hambaNya, alangkah indahnya sekiranya kita sentiasa ingat tugas utama kita. Sentiasa ingat akan ganjaran yang bakal diberikan kepada kita sekiranya kita sentiasa patuh dan rendah diri taat padaNya. Ganjaran yang terindah berkekalan!
"Dunia ibarat penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir" ~Riwayat Muslim
Kita mungkin berasa begitu susah hidup di dunia ini, perit sehingga menekan jiwa kita. Namun begitu, ingatlah bahawa semua ini hanya sementara, selagi kita berusaha untuk melakukan kebaikan, menyebarkan kebaikan, bersabar dalam apa jua sekalipun, insyaAllah kita akan mendapat lindungan dan ganjaran dariNya.
 "Sesungguhnya Allah berfirman, Apabila Aku menguji hambaKu dengan kedua-dua matanya, kemudian dia bersabar, maka Aku gantikan syurga baginya."~Riwayat Bukhari
Wallahualam.

Muhammad bin Kamarulazizi


2 comments:

Terimakasih. Peringatan yang baik buat saya yang perlu bersihkan diri zahir dan batin..terlalu banyak api-api kemarahan disekeliling, menuding jari ke sana ke mari menyalahkan satu sama lain.

Semoga saya juga termasuk di dalam golongan orang-orang yang sabar...amiin.

insyaAllah, sama2 kita usahakan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...