About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, October 21, 2011

Somali Community Primary School


Tarikh: 20 Oktober 2011
Lokasi: Somali Community Primary School, Gombak

Sebuah sekolah komuniti baru telah dibuka beberapa bulan lepas kini mempunyai 33 orang pelajar dari umur empat tahun hingga 16 tahun. Sekolah komuniti ini menempatkan anak-anak pelarian dari Somalia. Subjek yang diajar ialah matematik, bahasa Inggeris, pengajian al-Quran dan pendidikan Islam. Guru-guru merupakan dari komuniti pelarian sendiri yang sukarela mengajar.

sesi pembelajaran dalam kelas

anak-anak Somalia


tekun belajar di dalam kelas

poster pendidikan yang baru ditampal di dinding

ruang yang akan dijadikan preschool

Sebagai status pelarian di Malaysia, anak-anak pelarian Somalia ini tidak berpeluang ke sekolah tempatan kerana isu dokumentasi dan kebanyakan dari mereka hanya memegang kad UNHCR. Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia (Muslim Aid) insyaAllah akan bersama dengan komuniti Somalia ini untuk membantu membangunkan kemudahan sekolah komuniti ini. Pada peringkat awal perancangannya ialah untuk 'set up' bilik preschool bagi anak-anak kecil yang berumur antara 4 tahun hingga 7 tahun.

Muslim Aid mengalu-alukan sumbangan dan tajaan bagi membantu sekolah komuniti Somalia ini. Kepada yang berminat untuk menyumbang, boleh salurkan sumbangan ke akaun CIMB Muslim Aid di 1422-0000070-10-8 atas nama Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia. Sila email/faks (muhammad@muslimaid.org.my/0322881966) sekali slip bank beserta butiran berikut:

Nama:
Alamat:
No tel:
Tarikh transaksi:
Masa transaksi:
Bank:

Anggaran jumlah untuk menyediakan kemudahan preschool ini ialah dalam RM4000 yang akan merangkumi tikar getah (puzzle), meja dan alat tulis kanak-kanak, alat bantuan mengajar, permainan pendidikan dan barang-barang lain. Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya di 03-22881996.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...