About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, October 17, 2011

Kelebihan Qurban For Life anjuran Muslim Aid


Hari raya Aidiladha kian hampir dan ramai umat Islam terutama di Malaysia sudah menempah kambing atau lembu untuk ibadaha qurban mereka. Terdapat pelbagai cara untuk melaksanakan qurban ini dan yang paling popular ialah qurban berwakil di mana individu tersebut melaksanakan qurban mereka melalui masjid, surau mahupun NGO.

Saya bersama Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia (Muslim Aid) turut mengadakan program qurban melalui program Qurban For Life (Q4L). Uniknya qurban melalui Muslim Aid ini ialah selesainya binatang qurban disembelihkan, daging tersebut diproses dan dimasak sebelum ditinkan dan diagihkan kepada orang-orang miskin di Malaysia dan juga saudara seagama kita di Afrika dan Gaza.

Fakta berikut menyatakan kelebihan mengadakan qurban bersama Muslim Aid

1. daging qurban ditinkan agar tahan lama dan dapat mengelak daripada pembaziran daging mentah.

2. daging qurban yg ditinkan ini diagih-agihkan kepada saudara seagama kita yang memerlukan seperti anak2 yatim, fakir miskin, golongan OKU dan ibu tunggal di Malaysia, mangsa bencana dan mangsa perang di luar negara seperti Gaza, Pakistan, Somalia dan Sudan dan Selatan Thai.

3. kambing biri-biri yang gemuk dan sihat dari Australia dipilih mengikut kualiti yang ditetapkan untuk ibadah qurban.

4. kos RM380 sudah termasuk harga bagi seekor kambing, penyembelihan, proses, masak, pengetinan dan pengagihan

5. setiap penyertaan qurban akan diberi resit pengecualian cukai serta sijil penyertaan (rujukan LHDN: 01/35/42/51/179-6.6487, tarikh kuatkuasa 15 Jan 2009)

6. mendapat pengiktirafan JAKIM dan Persekutuan Majlis Agama Islam Australia

"Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)
Kepada yang berminat untuk melaksanakan qurban melalui Muslim Aid, boleh layari www.qurbanforlife.com atau email saya di muhammad@muslimaidasia.com

p/s muat turun borang di sini

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...