About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Wednesday, October 21, 2009

Sumbangan untuk warga Rohingya di Selayang


Semalam saya berkesempatan ke Selayang untuk ziarah warga anak yatim dan miskin yang terdiri dari masyarakat Rohingya. Ziarah ini adalah susulan dari usaha seorang penderma tempatan yang tinggal di Melbourne Australia. Usahanya dalam mengutip derma dikalangan masyarakat Islam di Melbourne melalui Madrasah al-Muhajirin pada 6 September 2009 yang lalu telah berjaya mengumpul sebanyak AU$825. Di samping itu, mereka juga telah mengumpulkan duit interest (riba) dari akaun masing-masing untuk diberikan kepada warga Rohingya. Duit interest ini dapat dikumpul sebanyak RM600.

En Fairuz yang mewakili warga Muslim dari Melbourne menyampaikan sumbangan kepada Ustaz Hashim

sedikit perbincangan

anak-anak warga Rohingya bersama barang-barang sumbangan

Menurut Ustaz Hashim iaitu pengetua kepada Rumah Anak Yatim Rohingya ini, wang sumbangan tersebut akan digunakan untuk membaiki wiring rumah kebajiikan tersebut. Pihak Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia pula telah menghantar daging qurban Q4L, telekung dan baju kurung yang juga telah disumbangkan oleh orang ramai melalui Muslim Aid. Semoga usaha baik ini dapat meringankan beban saudara kita, insyaAllah.

Info tentang Rohingya di sini.

Muhammad bin Kamarulazizi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...