About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Monday, May 13, 2019

Projek TajaMereka anjuran Kindness Malaysia di Madrasah Darul Muttaqin Klang



Project Taja Mereka merupakan satu projek khas oleh Kindness Malaysia yang  hanya dilakukan pada bulan Ramadan untuk berbuka puasa bersama yang melibatkan rumah-rumah pelarian,Tahfiz, rumah-rumah kebajikan, rumah orang OKU penglihatan, Rumah orang tua tua, Sekolah, masjid-masjid dan juga individu yang dikenalpasti.

Taja Mereka yang berlangsung pada 11hb Mei Sabtu, bersamaan dengan 6 Ramadan 1440 Hijrah di Madrasah Darul Muttaqin Maa’ Tahfizul Quraan, Taman Sentosa Klang, Selangor. Jumlah tajaan pada mulanya hanya 150orang yang melibatkan 140 orang pelajar tahfiz dan 10 orang guru dan kakitangan, akhirnya meningkat keanggaran 200 Orang keseluruahnnya dari komuniti pelarian rohingya yang ditelah ditaja.


sukarelawan Kindness Malaysia menyiapkan makanan

berbuka puasa bersama-sama

dengan tajaan Helping Hand

Helping Hand bertindak sebagai Penaja Utama projek kali ini. Dengan Penglibatan seramai 15 orang volunteer dari Kindness Malaysia dan Helping hand sendiri. 

Aktiviti santai dilakukan oleh volunteer bersama pelajar yang diketuai oleh Sis Liyana. Kesemua anak-anak dialihkan perhatian menuju kepadang berdekatan madrasah bertujuan mengisi waktu anak-anak sebelum majlis berbuka puasa. Keseronokkan terpancar dimuka setiap dari pelajar kerana aktiviti sebigini tidak pernah dilakukan oleh mereka sebelum ini. 

Selesai aktiviti dipandang anak-anak berbaris masuk kedalam madrasah untuk berbuka puasa, mereka dididik untuk duduk berdoa sebelum masuknya waktu berbuka . Hidangan ringan dihidangkan seperti 3biji kurma, buah, 2 jenis kuih, air dan buburma yang dibawa khas dari Madrasah Hashimiah, Selayang.  sebelum berhenti untuk solat maghrib berjemaah yang dipimpim oleh imam dari komunity Rohingya sendiri. 

Selesai Solat Maghrib, majlis diteruskan dengan pemberian sumbangan yang disampaikan oleh bos besar Helping Hand, En Amar Razali diiringi oleh founder Kindness Malaysia En Muhammad bin Kamarulazizi. Sumbangan berbentuk barangan dapur, sumbangan tunai kepada madrasah dan duit raya kepada pelajar, guru dan kakitangan madrasah.  

Solat Maghrib berjemaah

Setiap makanan boleh ditambah

Selesai majlis sumbangan kesemua mereka dihidangkan dengan makan malam. Dapat dilihat anak-anak dan komunity begitu berselera menjamah hidangan yang disajikan  oleh catering tempatan. Ada yang berulang tambah kerana jarang sekali mereka dapat menikmati juadah yang dimasak oleh orang tempatan. Alhamdulillah juga semua hidangan menepati selera mereka.  Selesai menikmati juadah, kami solat isyak berjemaah sebelum diteruskan dengan solat tarawih.

Islam itu sangat cantik kebaikan yang dilakukan merentasi semua dan tidak tertumpu pada sesuatu kaum sahaja oleh sebab itu golongan pelarian Rohingya, Myanmar muslim yang berada di Negara kita adalah golongan yang wajar dibantu. 

Diharapkan selepas ini, lebih ramai dapat membantu mereka, kerana mereka adalah golongan yang sangat sangat memerlukan bantuan dan kita juga akan mendapat doa khas dari mereka.  Semoga kita semua diberikan petunjuk untuk terus berbakti. 

Setinggi tinggi penghargaan buat Madrasah Darul Mutaqin, Helping Hand , Kindness Malaysia dan semua yang telihat secara langsung atau tidak. Kepada semua volunteer semoga usaha dan amalan kita diterima. Terima kasih.

Noridah Abd Rahman
Projek Koordinator
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...