About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Friday, March 24, 2017

Projek Explorace Kindness Malaysia bersama Project Amal dan Pemadam Selangor



Pada 22 Mac 2017 yang lalu telah diadakan Explorace bertempat di Masjid Negara. Explorace ini dianjurkan oleh Kindness Malaysia dengan tajaan dari Project Amal dan PEMADAM. Seramai 24 orang pelajar perempuan dan 13 pelajar lelaki dari pelbagai sekolah di antaranya SMK Pematang Rawa, SMK Dato’ Kalian, SMK Guar Perahu dan Rumah Kebajikan At-Taqwa telah menyertai program ini. Manakala seramai 11 orang volunteer Kindness Malaysia telah turun padang untuk menjayakan program ini.


Adik-adik berkumpul untuk taklimat

En.Noriduan memperkenalkan Kindness Malaysia kepada peserta

Program bermula pada pukul 9.30 pagi. Adik-adik telah dibahagikan kepada 5 kumpulan kecil dan diberikan kain ikat kepala mengikut warna kumpulan masing-masing. Taklimat dan garis panduan diberikan kepada pelajar-pelajar dan Pengerusi Kindness Malaysia En.Noriduan telah memberi sedikit pengenalan awal mengenai Kindness Malaysia kepada adik-adik. Seterusnya semua volunteer memperkenalkan diri dan adik-adik diberikan peta masjid dan soalan untuk mereka menuju ke checkpoint masing-masing.


Peserta dikehendaki berjalan tutup mata 

Mohd Haziq (Angah) sedang memberi klu untuk checkpoint seterusnya

Adik-adik bersemangat meneruskan aktiviti walau cuaca terik

Terdapat 5 checkpoint yang disediakan. Setiap checkpoint di kendalikan oleh dua orang volunteer. Aktiviti bagi setiap checkpoint sangat menarik dan memberi pengajaran yang sangat baik. Adik-adik sangat bersemangat untuk menyelesaikan tugas-tugas yang diberikan. Setiap kumpulan sangat gembira dan memberi kerjasama yang baik.


Sesi penyampain hadiah

Hamper-hamper yang disediakan oleh Kindness Malaysia

Tepat pada pukul 12.00 adik-adik kembali berkumpul untuk Majlis Penyampaian Hadiah. Kumpulan biru mendapat pungutan mata tertinggi dan diikuti dengan kumpulan kuning dan hijau. Hadiah disampaikan oleh Pengasas Kindness Malaysia En. Muhammad Kamarulazizi. Program berjalan dengan lancar dan teratur. Ucapan tahniah diucapkan kepada Penaja dan Ahli Jawatan Kuasa Pelaksana atas usaha dan kerjasama yang diberikan dalam menjayakan program ini.

Norhayati Abd Rahim
Pelajar Latihan Industri USIM
Kindness Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...