About

Blog tentang aktiviti-aktiviti amal di dalam dan luar Malaysia

More About Me...

Kita pesimis dengan kesengsaraan insan yang menderita di serata dunia. Laman ini cuba mengundang kembali sekelumit fitrah insani yang cakna dan peka dengan kesengsaraan insan lain. Infaq di jalan Allah...

RSS Subscribe

Booking.com

Thursday, May 26, 2016

Rutin Kebaikan Nabila Setiap Pagi



Setiap hari kita sudah pasti mempunyai rutin tersendiri. Bagi yang bekeluarga, pada awal pagi bersiap sedia untuk pergi ke pejabat, menghantar anak ke sekolah, sarapan dan pada sebelah petang pula pulang ke rumah dan sebagainya. Begitu juga dengan adik Nabila (3 tahun), setiap pagi beliau akan ikut bapanya untuk hantar abangnya Muhammad Ali (7 tahun) ke sekolah. Ibunya yang juga seorang suri rumah sepenuh masa akan sediakan sarapan pagi seawal jam 7 pagi, dan 7.15 akan terus ke sekolah dengan menaiki motor.

antara kucing kegemaran Nabila

bekas makanan kucing yang dibawa setiap pagi

kucing yang menunggu makanan

Nabila akan membawa bekal makanan kucing yang menjadi rutinnya setiap hari. Selepas menghantar abangnya ke sekolah, Nabila akan ajak bapanya untuk mencari kucing jalanan di sekitar Bandar Baru Sentul. Setiap hari, antara lima hingga sepuluh ekor kucing (malah lebih) akan menikmati makanan kucing. Nabila pada asalnya menanam hasrat untuk membela kucing peliharaannya sendiri, tetapi kerana beliau sekeluarga tinggal di perumahan pangsapuri, agak sukar baginya untuk mempunyai haiwan peliharaan. Nabila akan berkongsi kasih sayang dengan kucing-kucing yang diberi makan dan mengusap kucing-kucing tersebut. Kebanyakan kucing sudah berada di lokasi tertentu menunggu Nabila untuk datang membawa makanan kucing.

Harapan bapanya agar kebaikan itu dipupuk dari kecil, tidak kira kepada manusia mahupun juga haiwan. Semoga lebih ramai dapat melakukan kebaikan dan jadikan negara kita lebih harmoni.

Muhammad bin Kamarulazizi
Bapa kepada Nabila

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...